Jak uczyć w grupie, w której każdy uczy się inaczej?

Neurodydaktyka

Nie każdy uczy się tak samo – to truizm powtarzany i słyszany przez nauczycieli tysiące razy. Pytanie, co znaczy to dla nas w praktyce? Co robimy, by na co dzień uczyć skutecznie w grupie różnorodnej pod wieloma względami. Ustawiając ławki w układzie kinowym i prowadząc wykład albo próbując oceniać wszystkich jednakową skalą, ułatwiamy sobie pracę z przeładowanymi klasami, ale całkowicie ignorujemy tę wiedzę. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że wybieramy często takie metody, które pasują jedynie do naszego wzorca przetwarzania informacji.

Kilka lat temu sama odkryłam, że uczę tak, jakby wszyscy mieli być nauczycielami. Tak mnie uczono i mnie oczywiście bardzo to odpowiadało, więc myślałam, że tak trzeba. Sama zostałam nauczycielem, więc akurat w moim wypadku metoda się sprawdziła. Ale nie wiadomo mi o żadnej innej osobie z mojej klasy, która również podążyła tą drogą. Rozumiem i szanuję to, że nie każdy ma marzenie, aby kształcić młodych ludzi. Dlatego postanowiłam uczyć inaczej. Najpierw po omacku, a następnie bardzo świadomie. Prawdziwego olśnienia, które na zawsze zmieniło moje patrzenie na uczniów i moje metody, doznałam, przeczytawszy książkę Dawny Markovej i Ann Powell How Your Child Is Smart: A Life-Changing Approach to Learning (Twoje dziecko jest inteligentne. Jak poznać i rozwijać jego umysł), w której autorki przedstawiają teorię sześciu wzorców uczenia się. 

POLECAMY

Autorki pokazują, że każdy z nas ma indywidualny sposób uczenia się – czyli wzorzec przyswajania, przechowywania, przypominania i przekazy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI