Moc emocji – jak powstają i jaki mają wpływ na nasze życie?

Neurodydaktyka

Reakcja emocjonalna jest odpowiedzią ciała na bodźce zewnętrzne oraz na wewnętrzne myśli, dzięki czemu możemy właściwie zareagować na dany komunikat. Ludzkie mózgi zostały zaprojektowane tak, by mogły błyskawicznie przekazywać sobie nawzajem emocje, które są często nośnikami ważnych informacji.

Niezwykła moc emocji

Doktor Tali Sharot, rozpoczynając rozdział o emocjach w bestsellerowej książce Nasz wpływowy i uległy umysł, przywołuje wydarzenie z 1962 r., gdy prezydent John F. Kennedy na stadionie futbolowym Rice University w Teksasie, przemawiając do trzydziestopięciotysięcznego tłumu, przekonywał zarówno słuchaczy, jak i cały naród do poparcia jakże ryzykownego wówczas projektu podboju Księżyca, co wiązało się z kosztami narodowymi rzędu 6 mld dolarów. Odzew na niespełna osiemnastominutowe przemówienie prezydenta był ogromny, co ujawniło niezwykłą zdolność Kennedy’ego do przenoszenia idei z jednego umysłu na drugi. Prezydent nie tylko przekazał ludziom informacje, ale przede wszystkim poruszył ich serca, a tym samym osiągnął swój cel – przekonał, że warto przeznaczyć ok. 4% budżetu narodowego na największą przygodę ludzkości. 
Niewątpliwie ujmujące przemówienia przykuwają naszą uwagę, jednak niezwykle ciekawe jest to, że mózgi poszczególnych osób słuchających tego samego wystąpienia synchronizują się ze sobą, co oznacza, że ich aktywność wzmaga się i wycisza w tym samym czasie. Badania pokazują, że synchronizacja dotyczy nie tylko obszarów odpowiedzialnych za mowę i słuchanie, ale także tych, które uczestniczą w przetwarzaniu emocji i przywoływaniu skojarzeń. Nasycenie przekazu emocjami pozwala więc wpływać na innych, a nawet wywołać masową synchronizację, czego właśnie dokonał Kennedy (Sharot 2018, s. 44–50).

POLECAMY

Gdzie powstają emocje? 

Emocjonujące wydarzenia uaktywniają ciało migdałowate, które wysyła sygnał ostrzegawczy do innych części mózgu, zmieniając tym samym jego aktywność. I tak w sytuacji, gdy czujesz się zagrożony, np. widząc osobę z niebezpiecznym przedmiotem mogącym pozbawić cię zdrowia i/lub życia, np. z pistoletem, ciało migdałowate zwiększa aktywność w obszarze kory mózgowej, dzięki czemu skupiasz całą swoją uwagę na niebezpiecznym przedmiocie, zmienia się funkcjonowanie podwzgórza – układu hormonalnego oraz pnia mózgu, części odpowiedzialnej za regulację podstawowych funkcji życiowych, takich jak oddychanie, na skutek czego twój oddech przyspiesz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI