Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

13 lipca 2021

Zajęcia rozwijające komunikowanie się – inspiracje

0 163

Zajęcia rozwijające komunikowanie się to istotna część pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Głównym założeniem każdego scenariusza zajęć opracowywanego przez nauczyciela lub terapeutę jest wsparcie w nabywaniu przez uczniów kompetencji językowych i komunikacyjnych. Tematy zajęć i sposób działań powinny więc w jak największym stopniu umożliwiać uczniom kontakt z otoczeniem i integrację społeczną. Lekcje rozwijające komunikację to zachęta do porozumiewania się i wyrażania siebie zarówno w grupie rówieśniczej, jak i w dalszym środowisku przy wykorzystaniu mowy, pisma, gestów i innych dostępnych dla dziecka sposobów komunikacji.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMUNIKOWANIE SIĘ – PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA I TEMATY ZAJĘĆ

Temat I: Czym dla ciebie jest tolerancja?

Czy wszyscy wyglądamy tak samo? Mamy jednakowy kolor skóry, włosów i oczu? Czy ludzie na całym świecie są dokładnym odzwierciedleniem nas samych? Pora na mały teatrzyk z udziałem dwóch bohaterów (pacynek):

POLECAMY

„TOLERANCJA”
autor: Małgorzata Wiśniewska-Koszela

Nie wiem, co to - tolerancja,
zawsze tylko moja racja,
a ten, kto ma inne zdanie,
zaraz za swoje dostanie.

Trzeba wyśmiać go, ukarać,
niech się zmieni szybko, zaraz!
Niech będzie taki jak ja,
i poglądy moje ma,
i ubiera się podobnie,
głową potakuje zgodnie.

Oj, nie jesteś zbyt marudny?
Świat się stanie... szary, nudny.
Niechże każdy sobie myśli,
mówi, żyje po swojemu,
pod warunkiem, że nie robi
tym krzywdy drugiemu.

Przykładowe pytania podczas rozmowy nauczyciela z uczniami:

  • Co według ciebie oznacza słowo tolerancja?
  • Być to tolerancyjnym, to być…
  • Mamy prawo do śmiania się z innych ludzi i z tego, jak wyglądają? Jak myślisz?
  • Czy wszyscy musimy wyglądać i robić to samo?
  • Możemy odpychać od siebie ludzi, którzy żyją w inny sposób albo mają inne poglądy?
  • Czy każdy ma prawo mówić to, co myśli?

Pomocne materiały video:

Urodziny Maćka, czyli krótka historia o tolerancji: https://youtu.be/DL1Au8gOs9M

Piosenka Majki Jeżowskiej pt. ,,Kolorowe dzieci’’: https://youtu.be/Y_kIVuTfVk4

TEMAT II: NOWOCZESNE METODY KOMUNIKOWANIA SIĘ Z WYKORZYSTANIEM POPULARNYCH EMOTIKON I NAKLEJEK

Kiedyś wyrażaliśmy uczucia za pomocą słów. Gdy los nas rozdzielił i byliśmy daleko od siebie, używaliśmy do tego listów, szczęściarze również telefonów. Symbole rysunkowe bardzo szybko zadomowiły się w urządzeniach mobilnych. To uwielbiana przez młode pokolenie droga komunikacji. Emotikony to nic innego, jak żółte buźki wyrażające EMOCJE.

Czy wiecie, że znane wszystkim znaki rysunkowe, a więc wszechobecne buźki, którymi wyrażamy gesty mimiczne, grymasy i uczucia doczekały się swojego święta? 17 lipca należy do emoji! W 2019 roku powstał ranking najpopularniejszych symboli rysunkowych. Sprawdźmy, czy je znacie i potraficie je narysować w zeszytach:

  1. Buźka płacząca z radości.
  2. Czerwone serce.
  3. Uśmiechnięta buźka z oczami w kształcie serca.
  4. Płacząca buzia.
  5. Kciuk w górę.
  6. Buźka przesyłająca całusy z daleka.
  7. Uśmiechnięta twarz z radosnymi, przymrużonymi oczami. 
  8. Minka aniołka.
  9. Bardzo smutna buźka.
  10. Zdziwiona mina.

Masz swoją ulubioną emotikonkę? Narysuj ją, powiedz, co ona oznacza i dlaczego ją lubisz?

Napisz, co robi buźka na naklejce nr: 2, 5, 10, 14.
 


Pomocne materiały video:

Piosenka ,,Hitowe emotikonki’’: https://youtu.be/Nh-F7pUiD5g

TEMAT III: INTERAKTYWNE KOŁO FORTUNY, A WIĘC UCZYMY SIĘ ROZPOZNAWAĆ UCZUCIA, NAZYWAĆ JE I OPOWIADAĆ O NICH INNYM

Mówienie o sobie to trudna sztuka. Tutaj potrzebna jest zabawa zachęcająca uczniów do ,,przełamania lodów’’. Kręcące się koło fortuny to nowoczesne (interaktywne) zajęcia rozwijające komunikowanie się. Ekscytacja i oczekiwanie w napięciu na zatrzymanie się wskazówki budują ciekawą atmosferę w grupie i zachęcają uczniów do integracji.   

Jak się dzisiaj czujesz?

Jak ci minął wczorajszy dzień?

Czy uśmiech na twej twarzy dziś pojawi się?

Zapraszam was do wylosowania swojego zadania na dziś.

Interaktywna postać koła fortuny na stałe zadomowiła się na lekcjach rozwijających komunikację. To prosta aktywność i nieskomplikowane zasady gry. Idealny sposób na zmianę atmosfery w grupie, rozwijanie prostej mowy opowieściowej i słuchanie innych. Koło fortuny działa motywująco i rozluźniająco. Losowanie pól to również fantastyczna metoda powiększenia zasobu słownictwa czynnego. Dostępna dla każdego użytkownika opcja edycji haseł, daje nauczycielowi możliwość stworzenia własnej wersji koła fortuny. Ma więc ono zastosowanie na każdych zajęciach grupowych. Do przeprowadzenia zabawy potrzebny jest komputer, dostęp do internetu i rzutnik (opcjonalnie).     

Przykładowe strony z interaktywnym kołem fortuny:   

Random Name Picker: https://www.classtools.net/random-name-picker/

Wheel Decide: https://wheeldecide.com

Pomocne materiały video:

Bajka dla dzieci po polsku o emocjach: https://youtu.be/TcLK9ZBUsDs

Co wiesz o uczuciach: https://youtu.be/6rGVeETl_SU

DLACZEGO WARTO PRZEPROWADZAĆ NOWOCZESNE ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMUNIKOWANIE SIĘ?

W tym artykule postanowiliśmy pójść za duchem czasu i sięgnąć po współczesne narzędzia komunikacji. Technologia na wysokim poziomie może być wykorzystana również w scenariuszach zajęć. Nutka nowoczesnych trendów w klasycznym konspekcie to powiew świeżości dla każdej ze stron. Czego nie może zabraknąć podczas zajęć i na jakie aspekty warto zwrócić szczególną uwagę w procesie komunikowania się? Bez wątpienia są to:

  • odkrywanie nowych, skutecznych dróg porozumiewania się;
  • zrozumienie skuteczności komunikacji, a więc tego, że osoby znajdujące się w otoczeniu odbierają sygnały, a także na nie reagują;
  • nazywanie i wyrażanie emocji, uczuć, myśli, potrzeb, pragnień, własnej woli i poglądów (opinii);
  • budowanie umiejętności dokonywania wyboru;
  • stawianie pytań, reagowanie na polecenia;
  • autoprezentacja, przedstawianie siebie i innych;
  • okazywanie wdzięczności i troski w stosunku do osób z otoczenia;
  • nauka zwrotów grzecznościowych oraz podstawowych zasad kultury komunikowania się;
  • aktywne słuchanie i szacunek do rozmówcy;
  • nawiązywanie kontaktu z osobami trzecimi, rozpoczynanie dialogu oraz słuchanie wypowiedzi rozmówcy;
  • stosowanie werbalnej i niewerbalnej komunikacji społecznej interpersonalnej (np. głos, mimika, gesty, aktywne słuchanie, mowa).

Przypisy