Kompetencje przyszłości to takie cechy i umiejętności, które są szczególnie istotne i pożądane w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu społeczno-gospodarczym, technologicznym i kulturowym. Staramy się zadbać o ich zdobycie, aby radzić sobie z wyzwaniami przyszłości, takimi jak postępująca globalizacja, rozwój technologiczny czy zmiany klimatu, ale także wiele innych trendów i zmian społeczno-ekonomicznych.
Bardzo istotne jest zrozumienie, że kompetencje te łączą się ze sobą i nie istnieją samodzielnie. Ponadto ze względu na to, w jakim świecie żyjemy, będą to przede wszystkim miękkie kompetencje społeczno-poznawcze, które pozwolą odnaleźć się w zróżnicowanych i wielowątkowych sytuacjach. Według najnowszego raportu The Future of Jobs Report 2023, przygotowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne, umiejętności poznawcze będą najszybciej zyskiwać na znaczeniu, odzwierciedlając rosnącą rolę całościowego rozwiązywania problemów w miejscach pracy. Wiedza twarda i techniczna w coraz mniejszym zakresie będzie kluczem do sukcesu, zwłaszcza jeśli oprócz tego nie wykształcimy w sobie kompetencji poznawczych. W epoce szybkiego rozwoju technologicznego i sztucznej inteligencji, gdy coraz więcej zadań wykonują za nas programy i maszyny, powinniśmy zadbać szczególnie o to, co jako ludzie mamy najbardziej wartościowego.
Człowiek
Kreatywność
Kreatywność od wielu lat gości na każdej liście kompetencji przyszłości. Również w najnowszym raporcie Światowego Forum Ekonomicznego o przyszłości pracy, kreatywne myślenie znalazło się na drugim miejscu...