Obie grupy specjalistów potrzebują przypomnienia oraz wyjaśnienia:
- co obowiązkowo należy wykonać do dnia rozdania świadectw,
- za co odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele i specjaliści szkolni, a za co odpowiedzialny jest sam pedagog szkolny
w zakresie przygotowania i sporządzania dokumentów, które omawiamy poniżej.
Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU). Zasady jej tworzenia określa rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309), z którego wynika:
1. Pewnik: WOPFU to obowiązkowy dokument. Zgodnie z nazwą znajdują się w nim wszelkie informacje na temat tego, jak radzi sobie uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przedszkolu, szkole lub placówce oświatowej. WOPFU musi zatem:
- zawierać sumę wiedzy nauczycieli i specjalistów pracujących z konkretnym uczniem na temat poziomu jego funkcjonowania w różnych sferach w konkretnym czasie;
- zawierać analizę jego indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych oraz edukacyjnych;
- wyznaczać zakres wsparcia tego ucznia, który – ze względu na zmieniające się potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne – podlega stałej modyfikacji.
2. Pewnik: WOPFU opracowuje zespół. W jego skład wchodzą wszyscy nauczyciele –...