Jak cię widzą w cyfrowej wiosce – magia portali społecznościowych

Wychowanie w szkole

Jeszcze dwie dekady temu nikt nie przypuszczał, że kilka kliknięć w ekran telefonu wystarczy, by w ułamku sekundy połączyć się z przyjacielem na drugim końcu świata, podzielić się zdjęciem śniadania albo… rozpocząć dyskusję o przyszłości ludzkości. Media społecznościowe, które zaczęły kiełkować pod koniec lat 90., od początku miały realizować marzenie człowieka, by być bliżej innych, niezależnie od miejsca i czasu. Pierwsze serwisy, takie jak SixDegrees, Friendster czy MySpace, były eksperymentami, które pokazały jedno: ludzie pragną być widziani i słyszani. Później Facebook, Twitter, Instagram czy TikTok uczyniły z tej potrzeby globalne zjawisko.

Dlaczego media społecznościowe powstały? 

Bo człowiek od zawsze szukał narzędzi, które pozwolą mu się komunikować, opowiadać swoją historię i budować poczucie przynależności. Media społecznościowe są cyfrową odpowiedzią na odwieczne potrzeby: chcemy być w kontakcie, chcemy być częścią wspólnoty, chcemy zdobywać uznanie. To właśnie one zaspokajają te pragnienia, pozwalają nawiązywać i podtrzymywać relacje, dzielić się doświadczeniami, inspirować innych, a nawet kreować własny wizerunek w sposób, który dawniej zarezerwowany był wyłącznie dla celebrytów.

Jeśli szukać dowodu na powszechność social mediów w Polsce, wystarczy spojrzeć na liczby z najnowszych raportów o state of digital. Na początku 2025 r. w Polsce było ok. 29 mln kont aktywnie korzystających z mediów społecznościowych, co odpowiada 75,6% całej populacji – to o 1,1 mln więcej niż rok wcześniej, a aż 84,2% polskich internautów używa co najmniej jednej platformy społecznościowej. Równolegle zasięg internetu utrzymuje się bardzo wysoko: 34,5 mln użytkowników (ok. 89,8% populacji), a w 2024 r. 95,9% gospodarstw domowych miało dostęp do sieci. Innymi słowy, niemal każdy ma techniczne warunki, by być „w obiegu”, a większość faktycznie z tego korzysta.

Dane sondażowe dopełniają obraz codzienności online. CBOS szacuje, że regularnie, przynajmniej raz w tygodniu z internetu korzysta ponad trzy czwarte dorosłych Polaków, a w najmłodszych grupach wiekowych media społecznościowe stają się dominującym źródłem informacji i przestrzenią spędzania czasu. Wśród młodych najczęstszy deklarowany „dzienny budżet” to 1–2 godziny przeglądania serwisów, a tylko 1% badanych mówi, że nie zagląda do nich codziennie. Te deklaracje dobrze tłumaczą, dlaczego platformy społecznościowe stały się nawykiem porównywalnym z poranną kawą: są tam znajomi, wiadomości, rozrywka i praca – wszystko w jednym strumieniu.

Jak z mediów społecznościowych korzystają polscy nastolatkowie? 

Ciekawych wniosków dostarczają dwa badania realizowane przez fundację Dbam o Mój Zasięg. Analizując dane pochodzące z projektu „Młodzi Cyfrowi” (2...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI