Dział: Wychowanie w szkole

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

POZYTYWNA DYSCYPLINA w pracy nauczyciela i pedagoga – skuteczne wychowanie bez kar i nagród

Współczesne szkoły i przedszkola stają przed ogromnym wyzwaniem: jak wychowywać dzieci i młodzież w sposób skuteczny, a jednocześnie pełen szacunku, bez uciekania się do systemu kar i nagród, który przez dekady dominował w podejściu wychowawczym? Coraz częściej pedagodzy i nauczyciele zwracają się ku metodzie zwanej Pozytywną Dyscypliną. To podejście, stworzone przez dr Jane Nelsen, opiera się na głębokim szacunku dla dziecka i jednocześnie na konsekwentnym, jasnym stawianiu granic. W niniejszym artykule przybliżę podstawy teoretyczne tej metody, jej założenia, przykłady zastosowania w codziennej pracy szkolnej oraz korzyści i wyzwania, jakie się z nią wiążą. 
 

Czytaj więcej

Uważność zamiast ocen. O wspieraniu uczniów z ADHD

Impulsywność, brak koncentracji, wybuchy emocji – uczniowie z ADHD bywają wyzwaniem, zwłaszcza w dużych klasach i przy napiętym programie. Jak ich rozumieć, a nie tylko oceniać? Co naprawdę działa w codziennej pracy nauczyciela – bez wielkich nakładów czasu i energii? Jak budować mosty między szkołą a domem i nie wypalić się w tym procesie? O praktycznych strategiach, mitach i mikrogestach, które robią różnicę, z Anną 
Karcz-Czajkowską rozmawiała Martyna Liedke.

Czytaj więcej

„Kto mi poda szklankę wody na starość?” – rola pedagoga w kształtowaniu postawy troski i opiekuńczości wobec starszych

Niezwykle ważne jest, aby nauczyciel był tzw. dobrym przykładem dla swoich uczniów. Czasem jednak to nie wystarczy, gdyż aspekt profilaktyczny, który jest skierowany do rodziców, ma niewyobrażalnie istotne znaczenie. Czasem zdarza się tak, że nauczyciel ma możliwość przeprowadzenia pogadanek czy innych warsztatów. Miejmy nadzieję, że te zagadnienia staną się inspiracją do takich działań. 

Czytaj więcej

Motywacja. Jak pomóc uczniom odnaleźć radość w nauce?

Kiedy uczniowie tracą zaangażowanie, a nauka przestaje sprawiać im radość, warto zatrzymać się i zastanowić nad strategiami wspierania motywacji wewnętrznej. Kluczem jest odejście od modelu opartego wyłącznie na ocenach i kontroli na rzecz budowania relacji, angażowania emocji oraz stwarzania przestrzeni do samodzielnego działania. W tym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, jak poprzez ciekawe projekty, indywidualizację tematów i wspólne odkrywanie pasji możesz przywrócić uczniom ciekawość i chęć do nauki. Małe zmiany w codziennej pracy nauczyciela mogą prowadzić do dużych efektów – wystarczy zacząć od dania dzieciom głosu i dostrzeżenia ich autentycznych zainteresowań.

Czytaj więcej

Jak interwencje wychowawcze mogą rozwijać odporność psychiczną uczniów?

Współczesna szkoła pełni nie tylko funkcję edukacyjną, lecz także wychowawczą. W dobie rosnących wyzwań obciążających psychikę, takich jak stres szkolny, presja rówieśnicza czy problemy rodzinne, kluczową rolę odgrywa rozwijanie odporności psychicznej uczniów. Interwencje wychowawcze mogą stanowić skuteczny sposób budowania ich siły emocjonalnej, pomagając im radzić sobie z trudnymi sytuacjami oraz kształtować zdrowe mechanizmy adaptacyjne.

Czytaj więcej