Uważność zamiast ocen. O wspieraniu uczniów z ADHD

Wychowanie w szkole

Impulsywność, brak koncentracji, wybuchy emocji – uczniowie z ADHD bywają wyzwaniem, zwłaszcza w dużych klasach i przy napiętym programie. Jak ich rozumieć, a nie tylko oceniać? Co naprawdę działa w codziennej pracy nauczyciela – bez wielkich nakładów czasu i energii? Jak budować mosty między szkołą a domem i nie wypalić się w tym procesie? O praktycznych strategiach, mitach i mikrogestach, które robią różnicę, z Anną 
Karcz-Czajkowską rozmawiała Martyna Liedke.

Martyna Liedke: Co skłoniło Panią do napisania poradnika skierowanego właśnie do rodziców dzieci z ADHD? 

Anna Karcz-Czajkowska: Impuls przyszedł z codziennej pracy. Prowadząc warsztaty i grupy wsparcia dla rodziców oraz nauczycieli dzieci z ADHD, coraz wyraźniej widziałam, jak bardzo brakuje im rzetelnych, sprawdzonych informacji podanych w przystępny sposób. Z każdej rozmowy, z każdego spotkania wynikała ta sama potrzeba – zrozumienia. I wsparcia, które nie moralizuje, nie ocenia, ale pomaga nawigować przez codzienność z dzieckiem o wyjątkowych potrzebach. Początkowo miały to być po prostu materiały warsztatowe – skrypt dla uczestników. Ale w miarę pisania notatki zaczęły się rozrastać, porządkować, a ja poczułam, że chcę się nimi podzielić.

Zmotywowała mnie też luka w polskiej literaturze. Mamy świetne książki anglojęzyczne, ale wiele z nich nie odpowiada realiom naszego systemu edukacji, ochrony zdrowia czy wsparcia społecznego. Potrzebowałam opracowania, które nie tylko uwzględni aktualny stan wiedzy naukowej, lecz także będzie osadzone w kontekście polskich rodzin, szkół i wyzwań systemowych. To połączenie doświadczenia zawodowego z realną potrzebą rodziców było dla mnie kluczowe.

Jakie były największe wyzwania w pracy nad tą książką, zwłaszcza pod kątem przystępnego przekazania trudnych tematów rodzicom, którzy często sami czują się zagubieni lub przytłoczeni?

Najtrudniejsze było znalezienie balansu między empatią a konkretami. Rodzice dzieci z ADHD często są już wyczerpani informacjami, poradami, ocenami otoczenia. Chciałam, by ten poradnik był dla nich bezpieczną przyst...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI