Zdefiniowanie wychowania jako wspierania w rozwoju sugeruje, że nie jest to łatwy proces a na jego drodze można napotkać różne trudności. Jest ono jednak na tyle istotne, że kwestie związane z wychowaniem zostały opisane w rozporządzeniach. I tak np. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wskazuje, iż jest ona udzielana także rodzicom, m.in. poprzez wspieranie ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Ponadto zadaniem nauczycieli, wychowawców i specjalistów jest rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów i uczennic oraz podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi ich kompetencji w celu poprawy funkcjonowania. Trudności w funkcjonowaniu uczniów będą się przejawiały w różnych formach, w tym poprzez problemy wychowawcze. Wymienione rozporządzenie określa także zadania pedagoga szkolnego i psychologa. Wśród nich znajduje się diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych i zapobieganie powstawaniu zaburzeń zachowania.
Rozwiązywanie problemów wychowawczych należy więc rozpatryw...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.