Zdefiniowanie wychowania jako wspierania w rozwoju sugeruje, że nie jest to łatwy proces a na jego drodze można napotkać różne trudności. Jest ono jednak na tyle istotne, że kwestie związane z wychowaniem zostały opisane w rozporządzeniach. I tak np. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wskazuje, iż jest ona udzielana także rodzicom, m.in. poprzez wspieranie ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Ponadto zadaniem nauczycieli, wychowawców i specjalistów jest rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów i uczennic oraz podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi ich kompetencji w celu poprawy funkcjonowania. Trudności w funkcjonowaniu uczniów będą się przejawiały w różnych formach, w tym poprzez problemy wychowawcze. Wymienione rozporządzenie określa także zadania pedagoga szkolnego i psychologa. Wśród nich znajduje się diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych i zapobieganie powstawaniu zaburzeń zachowania.
Rozwiązywanie problemów wychowawczych należy więc rozpatryw...
Rozwiązywanie problemów wychowawczych
Kształcenie, wychowanie i opieka to trzy najważniejsze zadania polskiego systemu oświaty i trzy podstawowe prawa, z których mogą korzystać polskie dzieci i młodzież. Gwarantuje to ustawa – Prawo oświatowe z 14 grudnia 2016 r. W artykule pierwszym oprócz realizacji tych praw państwo zapewnia także o wspomagającej roli szkoły w wychowywaniu dzieci przez rodziny oraz definiuje wychowanie jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, oraz że zadanie to uzupełniane jest przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.