„Kto mi poda szklankę wody na starość?” – rola pedagoga w kształtowaniu postawy troski i opiekuńczości wobec starszych

Wychowanie w szkole

Niezwykle ważne jest, aby nauczyciel był tzw. dobrym przykładem dla swoich uczniów. Czasem jednak to nie wystarczy, gdyż aspekt profilaktyczny, który jest skierowany do rodziców, ma niewyobrażalnie istotne znaczenie. Czasem zdarza się tak, że nauczyciel ma możliwość przeprowadzenia pogadanek czy innych warsztatów. Miejmy nadzieję, że te zagadnienia staną się inspiracją do takich działań. 

Szklanka wody – symbol troski i relacji

„Kto poda mi szklankę wody na starość?” to pozornie zwyczajne pytanie skrywa głęboką refleksję nad naturą ludzkich więzi i jakością relacji, które budujemy przez całe życie. W obliczu starości, gdy witalność słabnie, a codzienne czynności stają się wyzwaniem, najważniejsze staje się pytanie: czy będziemy mogli liczyć na obecność bliskiej osoby? Kogoś, kto ofiaruje nie tylko pomoc fizyczną, ale też emocjonalne wsparcie i poczucie bezpieczeństwa.

W polskiej kulturze gest „podania szklanki wody” urósł do rangi symbolu. To wyraz troski i opieki, ale też potwierdzenie, że udało nam się zbudować trwałe, autentyczne więzi – silniejsze niż codzienne troski, konflikty i upływający czas. Właśnie z tej perspektywy ta skromna szklanka wody przemienia się niemalże w emocjonalny spadek, ciche i wymowne świadectwo tego, jakimi byliśmy ojcami, matkami, dziadkami, przyjaciółmi i członkami rodziny, oraz z jaką hojnością inwestowaliśmy nasz czas, energię i, co najważniejsze, ciepło naszego serca w budowanie relacji, które rzeźbiły naszą tożsamość i nadawały sens naszej egzystencji. 

Jaką rolę odgrywa tu nauczyciel?

Wspomniana szklanka wody to także symbol wzajemnej odpowiedzialności w relacjach. Pytanie „kto mi ją poda?” nie dotyczy wyłącznie biernego oczekiwania na pomoc w przyszłości, ale skłania do refleksji nad naszymi obecnymi relacjami – czy budujemy wokół siebie krąg ludzi, którzy z serca będą chcieli być przy nas w trudnych chwilach? To pytanie o to, jak dziś traktujemy bliskich, czy wspieramy ich na co dzień, czy tworzymy więzi oparte na szacunku, empatii i trosce.

Jak więc żyć teraz, w pełni sił, by w przyszłości – gdy sprawność osłabnie – znalazła się przy nas osoba gotowa podać nam symboliczną szklankę wody? Nie ma jednej recepty. To nieustanny proces, wymagający od nas ciągłego zaangażowania, głębokiej empatii, umiejętności słuchania i gotowości do bezinteresownego dawania z siebie, bez oczekiwania natychmiastowej gratyfikacji czy rewanżu.

Przepis na tzw. szklankę wody jako materiał na działania profilaktyczne dla rodziców 

Rodzic, który w przyszłości może liczyć na symboliczną szklankę wody od dorosłego dziecka, powinien przez całe życie budować relację opartą na szacunku, miłości i zaufaniu. Nie chodzi o to, by na tę pomoc „zasłużyć”, lecz by stworzyć więź, która z czasem zaowocuje naturalną gotowością do troski. 

Tabela 1. Umiejętności i cechy i rodzica, które warto kształtować i rozwijać

JAKI POWINIEN BYĆ RODZIC? CZEGO M

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI