Doświadczenie wskazuje, że uchybienia i nieprawidłowości w dokumentowaniu codziennej pracy zdarzają się pedagogom szkolnym dlatego, że zbyt słabo orientują się oni w obowiązujących przepisach prawa oświatowego, często stosując dowolną ich interpretację. Zbyt łatwo także sugerują się podpowiedziami „bardziej doświadczonych” osób, które – jak można przekonać się w sieci – raczej kierują się osobistym przekonaniem, wyczuciem i rutyną niż wymogami prawa.
Faktem jest, że nie ma przepisu prawnego, który obligatoryjnie wskazywałby, jak należy wypełniać dziennik pracy. Są jednak pewne wskazówki – również prawne – których zastosowanie pozwoli pedagogowi właściwie dokonywać zapisów zajęć i czynności przeprowadzonych w ciągu dnia.
Krok pierwszy:
uporządkuj swoją wiedzę o tym...
....czym jest dziennik pracy szkolnego specjalisty. Bez wątpienia dziennik jest dokumentem szkolnym wymaganym Prawem oświatowym. Obowiązek jego prowadzenia wynika z § 18 rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646 z późn. zm.), który mówi: „Pedagog, psycholog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny lub inny specjalista zatrudniony w przedszkolu, szkole lub placówce prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną”.
Komentarz Z tak sformułowanego przepisu jasno wynika, że:
|