Jak prawidłowo prowadzić dziennik pracy pedagoga szkolnego

Temat miesiąca

Pedagodzy szkolni coraz częściej dzielą się swoimi refleksjami na temat prowadzenia podstawowej dokumentacji, jaką jest dziennik pracy. Wiele ich wątpliwości budzą przede wszystkim uwagi, z którymi spotykają się ze strony dyrektorów i wizytatorów z kuratorium kontrolujących szkolne dokumenty. Głównie chodzi o dokonywane w dziennikach wpisy, dające obraz tego, czym zajmuje się dany pedagog w poszczególnych dniach swojej pracy. Zarówno o ich zgodność z obowiązującym prawem czy poprawność merytoryczną oraz czytelność językową, jak i kompletność w odniesieniu do zakresu obowiązków wykonywanych w ramach tygodniowego pensum.

Doświadczenie wskazuje, że uchybienia i nieprawidłowości w dokumentowaniu codziennej pracy zdarzają się pedagogom szkolnym dlatego, że zbyt słabo orientują się oni w obowiązujących przepisach prawa oświatowego, często stosując dowolną ich interpretację. Zbyt łatwo także sugerują się podpowiedziami „bardziej doświadczonych” osób, które – jak można przekonać się w sieci – raczej kierują się osobistym przekonaniem, wyczuciem i rutyną niż wymogami prawa. 

Faktem jest, że nie ma przepisu prawnego, który obligatoryjnie wskazywałby, jak należy wypełniać dziennik pracy. Są jednak pewne wskazówki – również prawne – których zastosowanie pozwoli pedagogowi właściwie dokonywać zapisów zajęć i czynności przeprowadzonych w ciągu dnia.

Krok pierwszy: 
uporządkuj swoją wiedzę o tym...

....czym jest dziennik pracy szkolnego specjalisty. Bez wątpienia dziennik jest dokumentem szkolnym wymaganym Prawem oświatowym. Obowiązek jego prowadzenia wynika z § 18 rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646 z późn. zm.), który mówi: „Pedagog, psycholog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny lub inny specjalista zatrudniony w przedszkolu, szkole lub placówce prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną”.

Komentarz

Z tak sformułowanego przepisu jasno wynika, że:

  • Prowadzenie dokumentacji powiązano ze stanowiskiem zajmowanym przez szkolnego specjalistę,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI