Podejmując powyższy temat, od wielu lat przypominam Państwu, że choć przepisy prawa oświatowego wprost nie zobowiązują nauczycieli do sporządzania sprawozdań z pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej, to taki obowiązek może zostać określony w statucie przedszkola/szkoły/placówki (art. 102 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo oświatowe).
Elementy składowe rzetelnego sprawozdania
Bez względu na staż pracy, wymiar pensum oraz rodzaj placówki oświatowej, w jakiej się pracuje, należy umieścić w sprawozdaniu informacje obrazujące:
- co z zadań zaplanowanych w tegorocznym planie pracy zostało wykonane w 100%,
- jakie zadania zostały podjęte, ale nie zostały zrealizowane w całości,
- czego nie zrealizowano w ogóle,
- co zostało wykonane – choć nie było tego w planach – ale taka była potrzeba środowiska szkolnego.
Podsumowanie rocznej pracy jest niejako rozliczeniem się z samym sobą, zarówno z posiadanych kompetencji i kwalifikacji, jak i predyspozycji i preferencji zadaniowych. Jest dobrą okazją do wglądu w swoją pracę, także w aspekcie organizacyjnym i przeanalizowania tego, na ile podejmowane w tym roku szkolnym czynności i zadania rzeczywiście odnosiły się do obszarów pomocy psychologiczno-pedagogicznej wyznaczonych prawem oświatowym.
Każdy pedagog powinien dokonać takiego podsumowania samodzielnie, w formie, jaka mu najbardziej odpowiada, chyba że w placówce obowiązuje wszystkich nauczycieli specjalny formularz sprawozdawczy. Najważniejsze, by zrobić to z głową, solidnie i rzeczowo, dając przy okazji świadectwo swojego profesjonalizmu.
Bez względu na to, jaką formę będzie miało sprawozdanie (narracyjną, punktową czy tabelaryczną), powinno spełniać o...