PODSUMOWANIE PRACY PEDAGOGA/PSYCHOLOGA SZKOLNEGO

Temat miesiąca

Od piętnastu lat w każdym czerwcowym numerze „Głosu Pedagogicznego” podpowiadam, jak sprawnie i rzetelnie dokonać podsumowania swojej pracy w danym roku szkolnym. Tym razem uczynię to, odpowiadając na pytania, z jakimi najczęściej spotykam się zarówno ze strony doświadczonych, jak i początkujących pedagogów i psychologów szkolnych. 

Nie ma przepisu w prawie oświatowym, który obliguje nauczycieli do przygotowywania sprawozdań ze swojej pracy. Ta kwestia powinna być uregulowana w podstawowym dokumencie przedszkola/szkoły, jakim jest statut, w części poświęconej zakresowi obowiązków nauczycieli zatrudnionych w danej placówce. Tam właśnie należy wskazać, że nauczyciele, a więc także szkolni specjaliści, mają obowiązek przygotowywania podsumowań/sprawozdań z pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Taki zapis podyktowany jest nadzorem pedagogicznym sprawowanym przez dyrektora, który ma obowiązek informowania rady pedagogicznej o ogólnych wnioskach z tegoż nadzoru oraz z działalności placówki. Jeśli więc dyrektor uzna, że do rzetelnego wywiązania się z tego zadania potrzebne są mu pisemne sprawozdania z pracy nauczycieli, to może ich zobowiązać do ich przedkładania, np. w cyklu semestralnym lub końcoworocznym.

Czy podsumowanie pracy obejmuje wszystkie działania realizowane w danym roku szkolnym, czy ma odnosić się tylko do zadań ujętych w planie pracy? 
W placówce, w której dyrektor określił merytoryczną zawartość podsumowania, należy przestrzegać jego wytycznych. Tam, gdzie takich wytycznych brak, warto posiłkować się zapisami prawa oświatowego, które odnoszą się bezpośrednio do zadań i czynności przynależnych funkcji...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI