Zapraszamy również do wzięcia udziału w XIX OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH!
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły udzielają dzieciom i młodzieży nauczyciele oraz specjaliści szkolni. Tak dzieje się już od kilkudziesięciu lat – w różnych placówkach z różnym, jak wiadomo, skutkiem. Czasami bowiem trudno jest znaleźć czas, w którym dzieci w zbliżonym wieku niemal jednocześnie nie radzą sobie same ze sobą, z relacjami z innymi, z napotykanymi problemami i kryzysami, przeżywają wzloty i upadki. Niestety, nawet najwrażliwsi na potrzeby swoich podopiecznych nauczyciele zbyt często patrzą na ich funkcjonowanie ze swojej dorosłej perspektywy. To nie sprzyja ani adekwatnej do potrzeb uczniów profilaktyce, ani organizowaniu konstruktywnych działań pomocowych na terenie szkoły.
Z tych właśnie powodów warto pomyśleć o upowszechnianiu idei rówieśniczego wsparcia i stwarzać w szkołach warunki, by uczniowie wzajemnie sobie pomagali. Szczególnie w starszych klasach szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych warto uświadamiać młodzieży, że działanie na rzecz rówieśników ma sens, a co najbardziej istotne, że warto innym pomagać. Ta nowa tendencja w pomocy psychologicznej podyktowana jest przekonaniem, że nikt lepiej nie zrozumie nastolatka niż drugi nastolatek. Czasami zwykła rozmowa i zachęta ze strony rówieśnika skłania młodego człowieka do poszukiwania pomocy u osoby dorosłej – rodzica, pedagoga/psy...