Ryzykowne zachowania młodzieży – rozmowa z Martą Nowakowską, psycholog, terapeutką poznawczo-behawioralną dzieci i młodzieży

Twarzą w twarz

O powodach podejmowania przez uczniów zachowań ryzykownych i o tym, w jaki sposób zawczasu dostrzec zapowiadające je sygnały rozmawiamy z Martą Nowakowską, psycholog, terapeutką poznawczo-behawioralną dzieci i młodzieży.

Pani Marto, zacznijmy od definicji. Zachowania ryzykowne brzmią jak szeroka kategoria. Czym są i co możemy do nich zaliczyć?
To rzeczywiście szerokie spektrum zachowań, których wspólnym mianownikiem jest ich zagrażający dla młodego człowieka charakter oraz kwestia przekraczania, testowania granic. Zagrożenie może dotyczyć różnych sfer: wchodzenie w niebezpieczne relacje może grozić wykorzystaniem, eksperymentowanie ze środkami psychoaktywnymi grozi uzależnieniem. Mamy też zachowania ryzykowne związane z autodestrukcją. W mojej pracy z młodzieżą przekonuję się, że ta ostatnia grupa wybija się na pierwszy plan. Mam tu na myśli samouszkodzenia, stosowanie restrykcyjnych, niebezpiecznych diet odchudzających czy zachowania samobójcze. 

Z jakich powodów dzieci podejmują ryzykowne zachowania?
Dzieci nie mają rozwiniętej jeszcze umiejętności przewidywania skutków swoich działań. Podoba mi się stwierdzenie, że rodzice i nauczyciele powinni być „korą przedczołową” swoich dzieci, czyli wskazywać na konsekwencje zachowań, pomagać im rozumieć relacje przyczynowo-skutkowe. W moim przekonaniu część zachowań ryzykownych wynika właśnie z etapu rozwojowego i niedojrzałości wyższych struktur m...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI