Ergonomia w pracy nauczyciela to coś więcej niż tylko wygoda – to inwestycja w zdrowie i efektywność. Odpowiednio zaprojektowane miejsce pracy, od regulowanego biurka po ergonomiczną klawiaturę, pomaga uniknąć takich problemów, jak ból nadgarstków czy zmęczenie mięśni. Dowiedz się, jak prawidłowe ustawienie mebli i akcesoriów wpływa na jakość nauczania oraz dobre samopoczucie pedagogów.
Dział: Twarzą w twarz
W rozmowie z dziennikarką oraz autorką książki Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze poruszamy ważny temat dotyczący pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Czy to prawda, że jest moda na depresję? Jak rozmawiać z osobą w kryzysie psychicznym? Jak przełamać tabu i odczarować gabinet pedagoga szkolnego?
Badania i eksperci jednogłośnie potwierdzają fakt, że od lat stan psychiczny dzieci i młodzieży jest w bardzo złej kondycji. Depresja i autoagresja to problem, który dotyczy coraz większej liczby uczniów. Jak pomóc dzieciom i nastolatkom w kryzysie psychicznym? Rozmawiamy o tym z Małgorzatą Gołotą, autorką książki Żyletkę zawszę noszę przy sobie.
O powodach podejmowania przez uczniów zachowań ryzykownych i o tym, w jaki sposób zawczasu dostrzec zapowiadające je sygnały rozmawiamy z Martą Nowakowską, psycholog, terapeutką poznawczo-behawioralną dzieci i młodzieży.
Dlaczego ani niska, ani zbyt wysoka samoocena nie jest dobra oraz jak pomóc dzieciom nie ulegać presji mediów społecznościowych – podpowiada Marta Nowakowska, psycholog, terapeuta poznawczo-behawioralny dzieci i młodzieży.
O tym, kto jest zadowolony z edukacji online, a kto nie i z jakiego powodu, a także dlaczego wszyscy w pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o swoje dobre samopoczucie, rozmawiamy z Tomaszem Bilickim, certyfikowanym interwentem kryzysowym, koordynatorem Punktu Interwencji Kryzysowej dla Młodzieży RE-START w Łodzi.
Nauczyciele pytani o motywowanie uczniów przyznają, że mają z tym duży problem. Wprawdzie stosują różne strategie i metody aktywizujące, indywidualne rozmowy interwencyjne oraz statutowy katalog nagród i kar, ale zazwyczaj nie przynosi to oczekiwanych efektów. Podobny obraz wyłania się również z raportów IBP i licznych opracowań specjalistów: motywacja uczniów i zamiłowanie do nauki sukcesywnie spada od III do ostatniej klasy szkoły podstawowej i tendencja ta utrzymuje się aż do zakończenia obowiązkowej edukacji. Co jest tego przyczyną?
O tym, czym różni się edukacja seksualna od seksualizacji i jak powinno wyglądać edukowanie w tak delikatnych obszarach, rozmawiamy z Dominikiem Haak, psychologiem i seksuologiem.