Trudny temat: edukacja seksualna

Twarzą w twarz

O tym, czym różni się edukacja seksualna od seksualizacji i jak powinno wyglądać edukowanie w tak delikatnych obszarach, rozmawiamy z Dominikiem Haak, psychologiem i seksuologiem.

Jaka powinna być dobra edukacja seksualna?
Zadaniem edukacji seksualnej jest przekazywanie młodym ludziom wiedzy dotyczącej seksualności człowieka – ale opartej na naukowych faktach, a nie ideologii czy uprzedzeniach. Osoby po takich zajęciach powinny być wyposażone w wiedzę dotyczącą okresu dojrzewania, ciąży i połogu, metod antykoncepcji i terminacji ciąży, ale także budowania relacji i stawiania granic czy różnorodności seksualnej. Warto wspomnieć o różnicy między informowaniem a namawianiem – osoba mówiąca o społeczności LGBTQ+ czy metodach antykoncepcji powinna skupiać się na faktach, a nie przekazywaniu swojego osobistego stanowiska wobec danego zjawiska. 
Edukacja seksualna to w końcu nie tylko informowanie, ale też kształtowanie postaw wobec seksualności. Nauka tego, jak nawiązywać relacje intymne i jak wyrażać świadomą zgodę. Trening samoopanowania, co jest niezwykle ważne dla kontroli impulsów i może stanowić profilaktykę przemocy seksualnej. Aby zajęcia z edukacji seksualnej mogły być wartościowe, powinny być w końcu prowadzone przez osoby odp...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI