Termin „syndrom nieadekwatnych osiągnięć” (SNO) albo „syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych” (SNOS) został wprowadzony do polskiej literatury pedagogicznej przez Dorotę Ekiert-Grabowską w 1994 r. w odniesieniu do negatywnej sytuacji szkolnej dziecka, w której nie wykorzystuje ono swoich możliwości związanych z potencjałem intelektualnym i twórczym. Niestety, w dzisiejszej pandemicznej rzeczywistości edukacyjnej jest to zjawisko o coraz większej skali występowania, przy czym bywa też niedostrzegane przez nauczycieli.
Syndrom nieadekwatnych osiągnięć nie jest deficytem ani schorzeniem. Jest skutkiem sytuacji psychologicznej, w jakiej znalazł się uczeń.
Portret ucznia z SNO
Dla identyfikacji jednostek przejawiających powyższy syndrom przyjmuje się następującą definicję: SNO(S) jest to swoisty problem niepowodzenia szkolnego, którego podłoże i główna przyczyna nie tkwią w braku możliwości, lecz w ich niewykorzystywaniu. O SNOS mówimy bowiem wtedy, gdy zauważamy duże rozbieżności pomiędzy ocenami i zachowaniami szkolnymi ucznia a jego wysokim potencjałem, takim jak inteligencja czy twórcze myślenie.
Specjaliści zwracają uwagę na fakt, iż SNO może przejawiać się przede wszystkim na dwóch następujących płaszczyznach:
1 poziom zachowań ucznia – tu zauważamy, że ma on wysokie zdolności poznawcze i samodzielny sposób myślenia, ale niechętnie i rzadko wykonuje zadania domowe, otrzymuje niskie oceny z klasówek i kartkówek. Czyta wprawdzie chętnie, ale nie książki z kanonu lektur szkolnych,...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.