Wszystkie zadania, które temu służą, a które bezwzględnie powinien znać na pamięć każdy dyrektor placówki oświatowej oraz każdy pedagog szkolny, określone są i spisane w dwóch ministerialnych rozporządzeniach:
- rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280, t.j.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1593),
- rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1610).
Dlaczego o tym przypominam?
Od dawna obserwuję niepokojące zjawisko, jakim jest ograniczanie dzieciom i młodzieży dostępu do usług tego specjalisty na terenie szkół. Zwyczajnie boli mnie to, że uczniowie są poszkodowani w związku m.in. z:
- Nieprawidłowościami w realizowaniu programu obowiązkowej standaryzacji zatrudniania pedagogów szkolnych, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych (art. 42d ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. z 2021 r., poz. 1762 ze. zm.). Choć cel – zwiększenie dostępności dzieci i młodzieży do pomocy psycholo...