W jakim celu zatrudnia się pedagoga szkolnego?

Temat miesiąca Otwarty dostęp

W obowiązującej Klasyfikacji Zawodów i Specjalności pod numerem 235912 figuruje pedagog szkolny – zawód funkcjonujący w placówkach oświatowych od pięćdziesięciu lat. Przez ten czas jego rola podlegała różnym modyfikacjom, które były pokłosiem kolejnych zmian w systemie polskiej edukacji. Niemniej jednak działalność tego specjalisty od 1973 r. miała i ma nadal merytoryczne uzasadnienie. Niezmiennie jest nim uczeń – dziecko potrzebujące odpowiedniego wsparcia i właściwej pomocy psychologiczno-pedagogicznej – na każdym etapie swojego rozwoju. Pomocy realnej, szeroko dostępnej i profesjonalnej, a nie tylko deklarowanej przez szkołę na mocy obowiązującego prawa.

Wszystkie zadania, które temu służą, a które bezwzględnie powinien znać na pamięć każdy dyrektor placówki oświatowej oraz każdy pedagog szkolny, określone są i spisane w dwóch ministerialnych rozporządzeniach:

  • rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280, t.j.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1593), 
  • rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1610).
     

Dlaczego o tym przypominam?

Od dawna obserwuję niepokojące zjawisko, jakim jest ograniczanie dzieciom i młodzieży dostępu do usług tego specjalisty na terenie szkół. Zwyczajnie boli mnie to, że uczniowie są poszkodowani w związku m.in. z:

  • Nieprawidłowościami w realizowaniu programu obowiązkowej standaryzacji zatrudniania pedagogów szkolnych, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych (art. 42d ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. z 2021 r., poz. 1762 ze. zm.). Choć cel – zwiększenie dostępności dzieci i młodzieży do pomocy psycholo...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI