Wykluczenie to też przemoc − rozmowa z dr. hab. Piotrem Plichtą

Twarzą w twarz

O niebezpieczeństwach wynikających z niedostrzeżenia w porę symptomów wykluczenia rówieśniczego, o różnych aspektach tego procesu zachodzącego w środowisku szkolnym oraz o tym, jak właściwie należy rozumieć znaczenie kompetencji cyfrowych, rozmawiamy z doktorem hab. Piotrem Plichtą.

Wykluczenie to bardzo szerokie słowo. Z jakimi rodzajami wykluczenia możemy mieć do czynienia w szkole?

Rodzajów wykluczeń jest naprawdę wiele, jednak myślę, że tym, które najbardziej interesuje nas wszystkich, jest wykluczenie rówieśnicze. I już na tym etapie pojawia się pierwszy problem, jak to zjawisko opisać. Wykluczenie jest raczej procesem niż stanem – może przerodzić się w stały stan, jednak zazwyczaj zachodzi niezauważalnie, a interesujemy się nim dopiero wtedy, gdy sytuacja zaczyna robić się niebezpieczna.

Jakie w takim razie sygnały powinny zaniepokoić dorosłych, nauczycieli, pedagogów czy rodziców, aby nie dopuszczać do tych niebezpiecznych sytuacji?

Trzeba być czujnym zawsze wtedy, gdy większość, dysponująca pewnego rodzaju przewagą, intencjonalnie ignoruje jednostkę czy grupę osób. Potrzeba przynależności jest nieprzypadkowo jedną z kluczowych potrzeb, nie tylko u młodych ludzi – ma charakter uniwersalny. Są tacy, którzy uważają, że izolowanie czy odrzucenie przez grupę społeczną może przynosić skutki równie poważne jak przemoc aktywna, czyli taka, którą widzimy w postaci aktów przemocy fizycznej lub werbalnej. Z punktu widzenia skutków przemoc pośrednia, relacyjna jest tak samo dotkliwa jak ta bezpośrednia.
Wykluczenie nie zawsze musi wiązać się z przemocą, jednak gdy ma charakter trwały, wówczas stanowi poważny problem. Oczywiście każdemu z nas pewnie zdarzyło się w przeszłości, że w szkole nie wybrano nas do jakiejś drużyny, zignorowano, nie zaproszono gdzieś. To pojedyncze sytuacje, natomiast kiedy podobne zdarzenia zaczynaj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI