Zadbać o stabilność emocjonalną

Narzędziownia

Krok pierwszy: Poszukaj mitów w swoim myśleniu o emocjach i rozpraw się z nimi 

Błędne przekonania o naturze emocji mogą w skuteczny sposób przyczynić się do zmniejszenia naszego wpływu na umiejętność ich regulowania i tym samym podejmowania działań na rzecz większej stabilności.

Przeczytaj poniższe mity i przykładowy sposób ich zakwestionowania. Następnie sformułuj swoją własną propozycję obalenia każdego z przekonań. Zadbaj, aby twoja kontra miała dla ciebie sens.

 

...

Uleganie emocjom oznacza brak kontroli nad nimi.

Kontra: Uleganie emocjom to bardzo ludzka rzecz.

Twoja kontra:

 

Istnieje właściwy sposób odczuwania każdej sytuacji.

Kontra: Każdy człowiek ma prawo zareagować w inny sposób na daną sytuację. Nie ma jedynego słusznego sposobu zachowania i jedynej słusznej reakcji.

Twoja kontra:

 

Ujawnianie swoich emocji jest oznaką słabości.

Kontra: Pokazywanie swoim emocji innym ludziom to zdrowy sposób komunikacji z nimi.

Twoja kontra:

 

Niektóre emocje są głupie.

Kontra: Każda emocja niesie w sobie jakąś informację i dzięki niej możemy lepiej zrozumieć samych siebie.

Twoja kontra:

 

Niektóre emocje są złe i destrukcyjne.

Kontra: Nie ma złych i dobrych emocji. Również te, które są dla nas nieprzyjemne, są normalne i potrzebne.

Twoja kontra:

 

Jeśli inni nie akceptują naszych emocji, nie powinniśmy ich czuć.

Kontra: Każdy człowiek ma prawo czuć to, co czuje, niezależnie od tego, jak inni reagują na jego emocje.

Twoja kontra:

 

Należy unikać nieprzyjemnych emocji.

Nieprzyjemne emocje niosą w sobie ważne informacje. Jeśli ich unikamy lub staramy się za wszelką cenę ich pozbyć, pozbawiamy się tym samym ważnej wiedzy.

Twoja kontra:

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI