Katalog zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach i placówkach (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1798) wskazuje formy pomocy, które z założenia mają ułatwić dzieciom i młodzieży pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki oświatowej oraz wspierać ich potencjał rozwojowy. Wśród tych form wymienione są konkretne zajęcia (§ 6), wraz z opisem, kto jest ich adresatem, jaka może być maksymalna liczebność grupy, kto je może prowadzić (§ 7–11, §14–15, § 17).
Jak Państwo widzą, nie ma w tym wykazie zajęć rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych. Dlaczego? Nie są to bowiem zajęcia definiowane w przepisach jako zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obowiązek ich zapewnienia dotyczy wyłącznie uczniów mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność, zagrożenie niedostosowaniem społecznym oraz niedostosowanie społeczne. Poza tym podstawę prawną do organizacji tychże zajęć stanowi rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania a nie w.w rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Nie ma tu także zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, gdyż przepisy prawa oświatowego nie wskazują, że mogą/powinny być one...