Dlaczego trzeba rozwijać w uczniach krytyczne myślenie o mediach społecznościowych i jak to robić? Propozycje lekcji wychowawczych i ćwiczeń

Warsztat pracy pedagoga

Pomimo wciąż rozwijającego się ruchu body positive1, nastolatki w dalszym ciągu ulegają presji mediów społecznościowych, w których króluje idealizacja wyglądu. Jak zatem wzmocnić u uczniów poczucie akceptacji własnego ciała oraz samych siebie? Jak wspomóc młodzież w procesie wypracowywania szacunku i miłości do siebie?

Według raportu „Dove o poczuciu piękna i pewności siebie wśród dziewcząt”2, 81% nastolatek w Polsce nie ma wysokiej samooceny. Ponad połowa (53%) wszystkich przebadanych na całym świecie dziewcząt w wieku 10–17 lat odczuwa presję, żeby być piękną. Prowadzi to m.in. do niskiej samooceny, braku poczucia pewności siebie czy zaburzeń odżywiania i kiepskiej kondycji psychicznej. Skutkuje problemami zarówno w stawianiu granic innym, ale również w swobodnym i dobrym czuciu się ze samym sobą. 
Presja, jaką odczuwają dziewczynki, sprawia, że doszukują się wielu mankamentów w swoim ciele. Często nie potrafią odróżnić rzeczywistości od wyidealizowanego świata w social mediach. Doktor Renee Engeln, w swojej książce Obsesja piękna. Jak kultura popularna krzywdzi dziewczynki i kobiety3, wykazuje, że 34% pięciolatek czasami zaczyna świadomie ograniczać liczbę spożywanych posiłków, a 40% dziewcząt w wieku od pięciu do dziewięciu lat chciałoby być szczuplejsze. Nie wynika to z obawy o kwestie zdrowotne, tylko z przeświadczenia, że w życiu ważny jest wygląd. 
Według wspomnianego już raportu Dove, 65% przebadanych dziewcząt uważa, że piękne kobiety mają w życiu więcej możliwości. Dziewczęta, które mają zaniżone poczucie własnej wartości, rzadziej podejmują wyzwania, co łączy się z tym, że nie wykorzystują w pełni swojego potencjału wynikającego z pasji, zainteresowań i naturalnych predyspozycji. Wpływa to niekorzystnie nie tylko na poszczególne osoby, ale na społeczeństwo, w którym mogłyby się rozwijać jako liderki. 

Jakie media społecznościowe są najbardziej szkodliwe?

Chociaż media społecznościowe w dużym stopniu przyczyniły się do rozwoju komunikacji oraz pozwalają być na bieżąco z wydarzeniami, mają również swoją ciemną stronę. Badaniami w tym zakresie zajęła się Fundacja Royal Society for Public Health i Youth Health Movement, publikując raport #StatusOfMind4, w którym został przeanalizowany...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI