Psychologowie definiują uczenie się zgodnie z reprezentowanym przez siebie nurtem, nauczyciele w oparciu na wiedzy, którą uzyskali podczas swoich studiów oraz z doświadczeń uzyskanych w trakcie pracy, pozostali zaś budują definicję uczenia się w oparciu o obserwacje i własne wnioski. Zatrzymajmy się przy tym, co o metodach nauczania i uczenia się mają do powiedzenia psychologia behawioralna i psychologia poznawcza.
Powtarzać, wzmacniać, powtarzać, wzmacniać...
Zgodnie z podejściem behawiorystycznym, istotą uczenia się jest nabywanie oraz utrwalanie wiedzy i umiejętności dzięki powtórzeniom i wzmocnieniom. Psycholog behawiorysta będzie dowodził, że trwale przechowywane są przede wszystkim te informacje i umiejętności, które powtarzają się w doświadczeniu człowieka. Oznacza to, że nauczyciel powinien tak organizować nauczanie, aby ważne treści i umiejętności pojawiały się wielokrotnie, a także zachęcać uczniów do powtarzania wiedzy i umiejętności poza sytuacjami szkolnymi. Gdy w pierwszej klasie dzieci uczą się pisać, nauczyciele dbają o to, aby wielokrotnie pisały poszczególne litery, sylaby czy słowa. Gdy uczą się arytmetyki, tak długo rozwiązują podobne zadani...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.