Zalecenia w kwesti uczenia

Warsztat pracy pedagoga

Nauczyciel decyduje o tym, czego się uczyć, uczeń zaś o tym, jak się uczyć. Ale nauczyciel może i powinien pokazać uczniowi różne metody uczenia się, podsuwane przez psychologię – piszą Maria Ledzińska i Ewa Czerniawska.

Psychologowie definiują uczenie się zgodnie z reprezentowanym przez siebie nurtem, nauczyciele w oparciu na wiedzy, którą uzyskali podczas swoich studiów oraz z doświadczeń uzyskanych w trakcie pracy, pozostali zaś budują definicję uczenia się w oparciu o obserwacje i własne wnioski. Zatrzymajmy się przy tym, co o metodach nauczania i uczenia się mają do powiedzenia psychologia behawioralna i psychologia poznawcza.

Powtarzać, wzmacniać, powtarzać, wzmacniać...

Zgodnie z podejściem behawiorystycznym, istotą uczenia się jest nabywanie oraz utrwalanie wiedzy i umiejętności dzięki powtórzeniom i wzmocnieniom. Psycholog behawiorysta będzie dowodził, że trwale przechowywane są przede wszystkim te informacje i umiejętności, które powtarzają się w doświadczeniu człowieka. Oznacza to, że nauczyciel powinien tak organizować nauczanie, aby ważne treści i umiejętności pojawiały się wielokrotnie, a także zachęcać uczniów do powtarzania wiedzy i umiejętności poza sytuacjami szkolnymi. Gdy w pierwszej klasie dzieci uczą się pisać, nauczyciele dbają o to, aby wielokrotnie pisały poszczególne litery, sylaby czy słowa. Gdy uczą się arytmetyki, tak długo rozwiązują podobne zadani...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI