Dziecko nieśmiałe wyzwaniem dla nauczycieli

Warsztat pracy pedagoga

Nieśmiałość może powodować cierpienie, sprzyja niepowodzeniom szkolnym oraz negatywnie wpływa na poczucie własnej wartości dziecka i jego dalsze funkcjonowanie w dorosłym życiu. Warto więc zapoznać się z obrazem dzieci nieśmiałych i zwrócić uwagę na formy ich wsparcia i podjęcie takich oddziaływań, aby możliwe stało się zaangażowanie ich w życie szkoły, klasy i pojedyncze zajęcia.

Pedagog i wychowawca w swojej pracy dostrzegają nie tylko różnorodność zachowań, lecz także ich indywidualność. Dzieci, z którymi pracuję, są wyjątkowe, trudno znaleźć dwójkę o podobnej osobowości. Każde dziecko wzbogaca życie innych ludzi swoją obecnością, w tym szczególnym przypadku wpływa na swoich kolegów i koleżanki oraz na inne osoby. Należy mieć świadomość, że w klasie szkolnej mogą się spotkać dzieci żywiołowe i przebojowe, które chętnie angażują się w różne inicjatywy, biorą udział w projektach, konkursach i warsztatach, a w kontakcie z innymi ludźmi czują się swobodnie i chętnie nawiązują nowe relacje. Z drugiej strony mamy uczniów cichych, spokojnych i wycofanych, którzy wolą pozostać niezauważeni. Najczęściej przypisuje się im wówczas taką cechę jak nieśmiałość, ponieważ mają trudności z mówieniem o swoich potrzebach lub oczekiwaniach. Trudno im również przebić się przez głos bardziej przebojowych rówieśników i zwrócić na siebie uwagę nauczyciela. 
Wydawać by się mogło, że nieśmiałość jest wymyślonym problemem. W dobie dostępu do środków masowego przekazu i rozwijania idei współpracy staje się to czymś nierzeczywistym, postrzeganym jako swoisty anachronizm. Jednak właśnie to, co powinno być zaletą, powoduje liczne trudności. Społeczeństwo wymaga od nas ciągłego doskonalenia się i realizowania coraz bardziej skomplikowanych zadań. Należy mieć świadomość, że nieśmiałość dotyczy wielu osób, zarówno młodych, jak i starszych, niezależnie od przynależności do grup społecznych. Jednocześnie internet i portale społecznościowe nie pomagają radzić sobie z tymi problemami. Sprzyjają izolacji oraz potęgują samotność. Tacy ludzie zdecydowanie chętniej nawiązują relacje online, zamiast spotykać się z innymi twarzą w twarz. Widać więc, że nie jest to problem jednostkowy. Warto zwrócić uwagę na sposób zachowania się uczniów w klasie szkolnej, aby możliwe było zdiagnozowanie tych dzieci, które nie radzą sobie z budowaniem przyjaźni lub wstydzą się wchodzić w interakcje z innymi.
Można stwierdzić, że nieśmiałość jest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI