W założeniach edukacji obywatelskiej leży nabywanie kompetencji kluczowych1, czyli takiego połączenia wiedzy, umiejętności i postaw, których kształtowanie jest niezbędne do samorealizacji jednostki, rozwoju państw i wyrównywania nierówności społecznych. Kompetencje obywatelskie, jako jedna z jedenastu kompetencji kluczowych, to „zdolność działania jako odpowiedzialni obywatele oraz pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim i społecznym, w oparciu o rozumienie pojęć i struktur społecznych, gospodarczych, prawnych i politycznych, a także wydarzeń globalnych i zrównoważonego rozwoju”. Kompetencje obywatelskie odnoszą się do „zdolności skutecznego angażowania się, wraz z innymi ludźmi, na rzecz wspólnego lub publicznego interesu, w tym na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczeństwa”.
Edukacja obywatelska kojarzy się z poważnymi tematami, wykładami o polityce, o procedurach demokratycznych, życiu publicznym itd. W Centrum Edukacji Obywatelskiej rozumiemy edukację obywatelską jako praktyczne działanie, które można prowadzić w szkole codziennie, na lekcjach, w bibliotece szkolnej, na przerwach, zdalnie i na żywo.
Projekt społeczny – edukacja przez działanie
W jaki sposób edukacja obywatelska może być realizowana w szkole? Najbardziej efektywnie za pomocą metody projektu, która skoncentrowana jest na nauce poprzez działanie i współpracę. Projekt społeczny, jako jeden z typów projektów w tej metodzie (można też wyróżnić projekt badawczy), zakłada przede wszystkim wprowadzenie konkretnej zmiany w społeczności lub odpowiedź na ważny problem. Praca metodą projektu jest urozmaiceniem praktyki szkolnej, młodzież zdobywa nowe kompetencje doświadczając, współpracując ze sobą, działając.
Właściwie każdy pomysł, który jest oparty na diagnozie lokalnej, ma cel, jest działaniem młodych, którzy potrafią rozpisać go w postaci harmonogramu i podziału zadań, może być projektem społecznym. Co roku około sto szkół z całej Polski realizuje takie działania w ramach programów Centrum Edukacji Obywatelskic...