Zadaniem nauczycieli staje się aktualnie przede wszystkim przygotowanie uczniów do radzenia sobie we współczesnym świecie. Mają przygotować jednostki samodzielne, kreatywne i aktywne w swoich działaniach, świadomie podejmujące wyzwania oraz mające żywą wyobraźnię. Ponadto rozwój cywilizacji powoduje coraz szybszy wzrost zapotrzebowania na takie osobowości. W związku z tym kluczowe staje się nie tylko wyposażenie uczniów w wiedzę, ale również w umiejętność jej wykorzystania w praktycznych czynnościach. Młody człowiek powinien umieć zarówno dostosować się do ciągle zmieniającej się rzeczywistości, jak i podejmować działania mające na celu jej kreowanie, tworzenie, przekształcanie. Dlatego tak ważne staje się ciągłe wdrażanie ciekawych, innowacyjnych metod i technik w nauczaniu. Należą do nich m.in. gry dydaktyczne. Są to metody kompleksowe, czyli takie, które łączą ze sobą elementy tradycyjnej edukacji oraz innowacyjnego podejścia. Z jednej strony wykorzystuje się tutaj pracę z książką, pokaz czy pogadankę, a z drugiej wywodzą się one z nauczania opartego na rozwiązywaniu problemów.
Wprowadzanie gier dydaktycznych do procesu edukacji
Głównym celem gier jest stymulowanie twórczych postaw i aktywności własnej uczniów oraz stawianie ich w sytuacjach wymagających od dzieci kreatywnego poszukiwania rozwiązań czy pomysłów na to, w jaki sposób poradzić sobie z problemem, sytuacją czy zadaniem powierzonym przez nauczyciela. Jest to bowiem nieoceniona wartość. Świat oczekuje ludzi, którzy będą w stanie poradzić sobie w każdej sytuacji, nawet najbardziej ekstremalnej. Konieczne w związku z tym staje się kształcenie tych umiejętności przez cały okres edukacji szkolnej.
Jednak aby rozwijani...