Jak prowadzić efektywne lekcje?

Poradnik pozytywnego wychowania

Uczniowie nie pamiętają tego, co było omawiane na poprzedniej lekcji? A może nieustannie musisz ich motywować do pracy, lecz mimo to większość nadal nie wie, w jakim celu się uczy? Od czego zależy zaangażowanie uczniów w proces edukacyjny?

Jeśli chcesz dotrzeć do sedna i odpowiedzieć na powyższe pytania, w pierwszej kolejności przyjrzyj się efektywności swoich działań na lekcji. Spojrzenie na to, jak nauczamy, z perspektywy trzech warstw, na których dana lekcja „się dzieje”, jest pierwszym krokiem do skutecznego nauczania. 

POLECAMY

Od wielu lat pytam nauczycieli na szkoleniach, czy uczono ich na studiach pedagogicznych tego, jak uczyć efektywnie lub jakie warunki muszą być spełnione, by uczeń się nauczył. Nikt nie uczy nas, nauczycieli, jak motywować, jak wzbudzać ciekawość, jak pomagać uczniom kształtować postawę otwartą na wyzwania i porażki wpisane w proces zdobywania wiedzy.

To, jak uczyć w zgodzie z naturą mózgu, czyli efektywnie, jest brakującym elementem w przygotowaniu nauczycieli do pracy. Uczy się nas, że lekcja może wyglądać efektownie. Gry, grafiki, aplikacje – wiemy, że mamy wybór w tym zakresie. Ale efektownie nie znaczy efektywnie. Neurodydaktyka nie powinna być jedynie możliwym do wybrania kierunkiem studiów podyplomowych, lecz obowiązkowym przedmiotem na specjalizacji nauczycielskiej. Każdy spotkany na mojej drodze nauczyciel podkreśla, jak bardzo brakuje mu tej wiedzy. 

Na lekcję, która angażuje, motywuje i sprawia, że uczniowie nie mogą doczekać się kolejnej, można (i trzeba) spojrzeć z trzech perspektyw. Dopiero nałożenie ich na siebie i symultaniczna praca w ramach każdej z tych warstw da nam upragniony rezultat, czyli lekcję, po której uczniowie umieją, a nauczyciel odczuwa motywującą satysfakcję. 

Te trzy warstwy, na których „rozgrywa się” lekcja, to: 

  • warstwa podstawowa – relacja z uczniami i odprężenie nauczyciela,
  • warstwa bazowa – umiejętności i posta­wa ucznia,
  • warstwa narzędziowa – umiejętności i narzędzia nauczyciela.

    Warstwa pierwsza: relacja z uczni

    ...

    Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

    Co zyskasz, kupując prenumeratę?
    • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
    • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
    • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
    • ...i wiele więcej!

    Przypisy

      POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI