Trzy główne kierunki polityki oświatowej państwa w rozpoczynającym się wkrótce roku szkolnym 2024/2025 to:
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy;
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna;
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Wynika z nich, iż kwestie związane ze zdrowiem, postawami społecznymi i kompetencjami emocjonalnymi będą w ciągu najbliższych dziesięciu miesięcy ważnymi elementami działalności szkół i placówek.
Zagadnienia wymienione w KPO (aut. Kierunkach Polityki Oświatowej) były w ostatnich latach przedmiotem licznych badań i dyskusji. A wśród ich przyczyn wymieniano przede wszystkim: brak dostępu do specjalistycznej pomocy psychologicznej, kryzys psychiatrii dziecięcej, przeciążenie technologią informacyjną, niski poziom aktywności fizycznej. Wskazywano też na narastające problemy w zakresie kompetencji emocjonalno-społecznych. Pandemia COVID-19 w pełni ujawniła kryzys we wszystkich tych obszarach.
Warto zwrócić uwagę, że niektóre z tych problemów wynikają z rozwiązań systemowych państwa, nie odpowiadających wsp...