O budowaniu relacji w przestrzeni szkolnej

Twarzą w twarz

Są… i mijają się na korytarzu, rozmawiają podczas lekcji, uzgadniają ze sobą pewne kwestie… Są, ale jak? Jako kto? Kim są dla siebie? Jaka jest między nimi relacja? Są: uczniowie, dyrektorzy i nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, rodzice. Jednak jaka jest jakość ich bycia razem?

By odpowiedzieć na to pytanie, trzeba pochylić się nad kluczowymi dla budowania relacji czynnikami. Każdy nauczyciel powinien rozważyć: Jaki jest mój cel w kontekście zarządzania zespołem uczniów oraz jakich zachowań od nich oczekuję? Jak mogę poznawać uczniów, by wychodzić naprzeciw ich potrzebom? W jaki sposób powinienem projektować przestrzeń, by zarówno uczniowie, jak i moi koledzy i koleżanki z pracy, a także przełożeni, czuli się dobrze ze mną, a ja z nimi?

Poznanie ucznia

Poznanie ucznia stanowi podstawę skutecznej pracy wychowawczej. Dostarcza wielu informacji, które nauczyciel może wykorzystywać na co dzień, wchodząc w interakcje, takie jak np. zainteresowania, mocne i słabe strony, sposób funkcjonowania w grupie rówieśniczej i w zespole klasowym. Obserwacja i bliższe poznanie uczniów przejawiających zachowania niepożądane to za mało. Każdy uczeń jest tak samo ważny, bo każdy na co dzień stanowi część społeczności i chcąc nie chcąc, wchodzi w różne relacje, nieustannie rezonując z innymi. Dlatego tak ważne jest, by nauczyciele świadomie zarządzali procesem grupowym, by byli uważnymi obserwatorami sytuacji szkolnych, a swoim zachowaniem, wchodząc w reakcje zarówno z uczniami, jak i innymi pracownikami szkoły oraz rodzicami, modelowali zachowania uczniów (Paszkiewicz 2014, s. 26–27).
Zdaniem prof. Andrzeja Janowskiego mo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI