Procedury postępowania w przypadku ucznia z depresją lub przejawiającego zachowania autoagresywne

Otwarty dostęp Warsztat pracy pedagoga

W związku z rosnącą liczbą zachorowań na depresję wśród uczniów warto opracować w szkole procedurę postępowania wobec ucznia, który swoim zachowaniem budzi niepokój. Z uwagi na właściwe kompetencje oraz wiedzę znaczna część działań może spoczywać na szkolnym pedagogu lub psychologu.

Szkoła jest miejscem, w którym nauczyciele biorą na siebie ogrom odpowiedzialności związanej z zapewnieniem bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego swoich uczniów. Często są na pierwszej linii wśród osób, które zauważają problemy. W codziennej pracy spotykają się z wieloma sytuacjami wymagającymi reakcji, a nawet interwencji. Aby ujednolicić podejmowanie działań kadry, usprawnić funkcjonowanie szkoły oraz niwelować ryzyko, warto zapoznać się z procedurami obowiązującymi w szkole. Procedury nie powinny być „martwym” dokumentem, który jest tworzony tylko ze względu na obowiązujące wymogi. Warto pamiętać, że jest to dokument, który ma wspierać nauczyciela oraz wyznaczać sposób podejmowania kroków należnych w określonej sytuacji. Ponadto procedury i ich sformalizowany charakter systematyzują wiedzę dotyczącą sytuacji, w których należy podjąć stosowane działania. Procedury pokazują zakres odpowiedzialności oraz przepływ komunikacji w placówce. 

Kto odpowiada za przygotowanie procedury?

Dyrektor powołuje zespół lub wyznacza nauczyciela do stworzenia procedur, które powinny mieć swoje umocowanie w prawie. Istotnym aktem prawnym jest tu rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty dział...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI