Każdego dnia wypowiadamy tysiące słów, one wydobywają się z nas jak porywający innych nurt, powodując, że niektórzy podążają wraz z falą wdzięczności, uprzejmości, serdeczności, optymizmu, inni zaś niechęci, odrzucenia, pesymizmu, a nawet arogancji.
Człowiek jako istota społeczna, której natura domaga się bycia z innymi ludźmi, inicjuje rozmowy, dyskutuje, zadaje pytania, udziela odpowiedzi, wypowiada słowa, zdania, wygłasza przemówienia, wysyła wiadomości poprzez różne komunikatory, czyta to, co napisali inni, słucha tego, co powiedzieli, pisze teksty piosenek, artykuły, książki i bez słów nie wyobraża sobie życia. Jednak tak wiele z tego, co powszechnie nazywamy komunikacją, pozostaje dla człowieka nieuświadomione. I mimo iż mówimy w określonym celu, np. żeby przekazać informację, wyrazić uczucia czy wyartykułować swoją potrzebę, robimy to zazwyczaj w sposób automatyczny, wyuczony, schematyczny.
Warto się nad tym zastanowić, jaką mamy samoświadomość w zakresie komunikacji, czy panujemy nad swoimi słowami, a także nad tym, co w akcie komunikacji niezwykle istotne, a mianowicie nad jej niewerbalnymi elementami.
Ocena | Spostrzeżeni... |
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.