Oprócz wspomnianych kwestii nauczyciele w szkołach mierzą się również z brakiem umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz wyrażania własnych myśli czy poglądów przez uczniów. Jednym z rozwiązań w przypadku tych trudności przydatnym do zastosowania w działaniu na polu edukacji jest teoria pokonywania ograniczeń.
Czym jest i jakie znajduje zastosowanie w praktyce edukacyjnej?
Teoria pokonywania ograniczeń jest to koncepcja, która została opracowana przez Eliyahu Goldratta, izraelskiego fizyka, który wykorzystał w zarządzaniu podstawy nauk ścisłych. Na początku odnosiła się ona tylko i wyłącznie do kwestii związanych z optymalizacją działań. Jej głównym celem było osiągnięcie jak największych zysków przy właściwym zarządzaniu ograniczeniami pojawiającymi się w przedsiębiorstwach. Konieczne więc stawało się tutaj odpowiednie zidentyfikowanie marnotrawstwa i dobranie takich narzędzi i technik, aby możliwe stało się jego ograniczenie lub całkowite zlikwidowanie. Innymi słowy, założeniem tej koncepcji jest podejście mówiące o tym, że ograniczenia w zasadzie nie są niczym złym. Są one bowiem nieodłącznym elementem rzeczywistości wpływającym na rozwój.
Twórcy teorii ograniczeń zwracali uwagę na konieczność zadania sobie trzech kluczowych pytań:
- Co należy zmienić w organizacji?
Odpowiedź na to pytanie pozwoli określić, jakie czynniki wpływają na niedoskonałości systemu oraz jakie ograniczenia pojawiają się w przedsiębiorstwie. - Na co trzeba zmienić?
Chodzi tutaj o znalezienie takich rozwiązań, które przyczynią się do poprawy danego stanu rzeczy, wyeliminują niepożądane elementy lub przynajmniej je zminimalizują. - W jaki sposób dokonać zmiany?...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.