Trening umiejętności społecznych dla uczniów ze spektrum autyzmu w szkole masowej

Warsztat pracy pedagoga

Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, są szczegółowo opisane w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zgodnie z tym dokumentem dzieciom należy zapewnić przede wszystkim możliwość udziału w zajęciach rozwijających umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne.

Takie ukierunkowanie zajęć rewalidacyjnych wynika z podstawowych trudności, których w szkole doświadczają uczniowie z autyzmem i zespołem Aspergera. Warto więc odnieść się do kryteriów diagnostycznych, które w najbliższych miesiącach mają zostać dostosowane do amerykańskiej klasyfikacji DSMV. Po pierwsze: w diagnostyce ma się pojawić nowy termin – zaburzenie ze spektrum autyzmu, który zastąpi dotychczasowe jednostki diagnostyczne, m.in. zespół Aspergera i autyzm atypowy. Kolejna zmiana odnosi się do samych kryteriów diagnozy. Do tej pory konieczne było stwierdzenie deficytów w trzech obszarach: upośledzenia w mowie i w komunikacji, upośledzenia w relacjach społecznych oraz występowania sztywnych i ograniczonych wzorców zachowań. Obecnie ze względu na nakładanie się pojęć z dwóch pierwszych kryteriów zostały one połączone w jedno. Jeżeli nowa klasyfikacja ICD-11 zostanie wprowadzona jeszcze w 2018 r., możemy spodziewać się następujących kryteriów diagnozy zaburzenia ze spektrum autyzmu:

  1. trwałe deficyty w komunikacji społe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI