Czym właściwie jest wizerunek dziecka?
Polskie prawo nie definiuje w sposób jednoznaczny pojęcia wizerunku dziecka. Choć brakuje jednej konkretnej prawnej definicji, nie oznacza to, że temat jest obojętny ustawodawcy. Wręcz przeciwnie, ochrona wizerunku wynika z wielu źródeł: z Kodeksu cywilnego (art. 23 i 24), Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (dot. władzy rodzicielskiej), z Konstytucji RP (art. 47 i 72), z Konwencji o prawach dziecka (art. 12, 13 i 16), prawa autorskiego (art. 81) i RODO (art. 6, 7, 8, 13, 38, 58).
Wizerunek jest dobrem osobistym o podwójnym charakterze: fizycznym (nasz wygląd) i niematerialnym (sposób, w jaki jesteśmy postrzegani). W rozumieniu RODO wizerunek to dana osobowa, co nakłada dodatkowe obowiązki na administratorów danych. A to oznacza, że szkoła, publikując zdjęcia uczniów, musi działać w zgodzie z przepisami RODO i wywiązywać się z obowiązku informacyjnego, przechowywania zdjęć bazy danych osobowych i zgód na ich udostępnienie oraz dawać możliwość cofnięcia wcześniej wyrażonej zgody.
Nie wszystko, co nieuregulowane, jest dozwolone. Kluczowe dla szkół jest zrozumienie, że to wybór szkoły, czy chce relacjonować swoje wydarzenia w internecie, a jeśli tak – musi robić to...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.