Dlaczego rozmawiać i zachęcać do zadawania pytań?
Na pojawiające się u wielu dorosłych wątpliwości, czy należy rozmawiać z uczniami o wojnie, trzeba zdecydowanie odpowiedzieć: tak. Jeśli nie zrobią tego osoby, które są z dziećmi w bliskiej relacji, to dzieci będą czerpały wiedzę z innych źródeł, bo przecież nie żyją w informacyjnej próżni. Te alternatywne źródła informacji mogą być zdecydowanie mniej rzetelne oraz mniej dbające o dobrostan naszych dzieci. Młodzi ludzie to bardzo uważni obserwatorzy, dociera do nich wiele informacji i nawet gdy nam, dorosłym, wydaje się, że nie słuchają, wyczuwają napięcie. W ich umysłach pojawiają się liczne pytania, domagające się odpowiedzi, wyjaśnienia. Niewiedza, brak zrozumienia tego, co się dzieje wokół, jeszcze bardziej obniżają poczucie bezpieczeństwa, a podnoszą poziom lęku. Jeśli my – rodzice, nauczyciele – nie zagospodarujemy tej przestrzeni pytań i wątpliwości, to zrobi to ktoś inny, niekoniecznie w sposób, na którym nam zależy. Warto zatem być pierwszym, wykorzystując psychologiczny efekt pierwszeństwa – to, co jest pierwsze, pamiętamy lepiej niż informacje docierające do nas w dalszej kolejności.
Trzeba też mieć świadomość, że z całą pewnością jedna rozmo...