Wybrane metody wsparcia dziecka z autyzmem w szkole

Warsztat pracy pedagoga

Edukacja jest podstawowym prawem każdego człowieka, dlatego wszystkie dzieci muszą mieć zapewniony swobodny do niej dostęp. Wśród podopiecznych z różnego rodzaju trudnościami i problemami szkolnymi coraz częściej mamy do czynienia z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jakiego wsparcia może im udzielić terapeuta pedagogiczny?

Chcesz dowiedzieć się więcej? Weź udział w OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE PEDAGOGÓW SPECJALNYCH I TERAPEUTÓW!

Podopieczni z autyzmem to niezwykle różnorodna grupa dzieci, w której dominują przede wszystkim problemy z nawiązywaniem relacji z innymi ludźmi oraz właściwym wyrażaniem swoich myśli i uczuć. Mają one także trudności z inicjowaniem zabaw, preferują samotność i korzystają z ograniczonych, często schematycznych wzorców zachowań, które nie zawsze są zgodne z tymi powszechnie obowiązującymi (rys. 1). 
 

Rys. 1. Objawy autyzmu według DMS-V
Źródło: Opracowanie własne na podstawie //niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/diagnoza/skale-diagnostyczne/dsm-v/ [dostęp: 30.07.2019].


Jest to również grupa niejednorodna pod względem funkcjonowania zarówno społecznego, jak i poznawczego czy komunikacyjnego. Poziom tych deficytów jest odmienny m.in. z uwagi na nasilenie objawów autyzmu. Na funkcjonowanie dzieci z autyzmem niezwykle duży wpływ ma także środowisko rodzinne i szkolne. W związku z tym im więcej wsparcia dostaną one w tych dwóch miejscach, tym bardziej prawdopodobne, że lepiej będą radziły sobie w dorosłym życiu.

Dziecko z autyzmem – uczniem

W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty możemy przeczytać, że dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z niepełnosprawnościami intelektualnymi i fizycznymi mają możliwość kształcenia zarówno w szkołach ogólnodostępnych, w oddziale integracyjnym, szkołach specjalnych, oddziałach specjalnych, jak również w innych formach, które są dopuszczane przez polskie prawo. To, jaki rodzaj placówki zostanie wybrany, zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka oraz decyzji rodziców. W związku z tym dzieci z autyzmem (na podstawie odpowiedniego orzeczenia) również mają prawo do kształcenia w takim typie placówki, jaki będzie dla nich najodpowiedniejszy (według ich rodziców i terapeutów).
Zalecenia związane z formą kształcenia znajdują się w orzeczeniu wydawanym przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Powinno ono zawierać również informacje dotyczące organizacji nauki i metod pracy, które mają...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI