Może to obejmować zarówno bezpośrednie kontakty fizyczne, jak i niefizyczne formy kontaktu seksualnego. Wykorzystywanie fizyczne to wszelkie bezpośrednie interakcje, takie jak gwałt, dotykanie w sposób seksualny, penetracja czy zmuszanie dziecka do dotykania narządów płciowych innych osób. Niefizyczne wykorzystywanie obejmuje działania niewymagające kontaktu fizycznego, takie jak ekshibicjonizm, czyli pokazywanie dziecku narządów płciowych, voyeuryzm, czyli obserwowanie dziecka w sytuacjach intymnych bez jego wiedzy, produkcja i dystrybucja pornografii dziecięcej oraz uwodzenie dzieci przez internet. Wykorzystywanie przez manipulację i nacisk psychiczny polega na zmuszaniu dziecka do udziału w aktywności seksualnej za pomocą manipulacji, gróźb, szantażu emocjonalnego lub obietnic korzyści. Tego rodzaju nadużycia mają poważne konsekwencje dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka. Mogą prowadzić do problemów emocjonalnych, trudności w relacjach międzyludzkich, problemów zdrowotnych, zachowań autodestrukcyjnych oraz problemów z nauką i funkcjonowaniem w społeczeństwie. W wielu krajach wykorzystywanie seksualne dzieci jest surowo karane jako jedno z najcięższych przestępstw.
Case study – studium przypadku
Dziewczynka o imieniu Kamila została zmuszona do odbycia pierwszego stosunku seksualnego w wieku dziewięciu lat przez jej wujka. Rodzina mieszka w małej miejscowości i dziewczynka była wychowywana przez matkę. Jej ojciec porzucił je, gdy miała pięć lat. Od tego czasu matka Kamili często widywała się z bratem jej ojca. Gdy Kamila miała sześć lat, matka zaczęła zostawiać ją z wujkiem sam na sam, najczęściej kiedy chodziła do pracy na drugą zmianę. Kamila ma starszego, 18-letniego brata, który mieszka w internacie liceum, do którego uczęszcza. Sytuacja materialna rodziny jest średnia, warunki mieszkaniowe nie są adekwatne do tego, aby wychowywały się w nim dzieci (m....