3 skuteczne strategie powtórkowe – jak bez stresu utrwalać wiedzę?

Otwarty dostęp Warsztat pracy pedagoga

Życie uczy, że im bliżej zakończenia edukacji na etapie szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej, tym bardziej wzrasta poziom niepokoju nauczycieli, dyrektorów szkół, uczniów i ich rodziców o rezultaty uczenia się oraz wyniki zewnętrznych sprawdzianów wiedzy. W klasach najwyższych programowo w ostatnim miesiącu nauki obserwuje się szczególnie intensywną pracę nad przedmiotami egzaminacyjnymi. Często organizowane są skumulowane powtórki materiału z kilku lat nauki, uczniowie rozwiązują wiele arkuszy egzaminacyjnych. Towarzyszy temu wiara w efektywność takiego postępowania i nadzieja na sukces. Istnieją jednak inne sposoby wpływania na trwałość wiedzy i praktyki przynoszące lepsze rezultaty. Kiedy można być spokojnym o wiedzę i umiejętności uczniów?

Planowanie jako fundament uczenia się

Planowanie i realizacja założonego planu są filarami trwałości procesu uczenia (się). Umiejętność ta wydaje się kluczowa, zwłaszcza w kontekście przygotowania do sprawdzianów czy egzaminów. W szkolnej praktyce naszych uczniów obserwujemy syndrom tzw. ostatniej chwili. Postawę taką można rozpatrywać w kategoriach uczniowskiej przypadłości. Tymczasem jest ona uwarunkowana fizjologicznym rozwojem mózgu. Umiejętność planowania jest trudna do opanowania, szczególnie dla dzieci w wieku szkolnym. Płaty czołowe, czyli obszar w mózgu odpowiedzialny za planowanie, rozwija się bowiem do 20. roku życia. Znaczenia nabierają tutaj uczniowskie doświadczenia związane z planowaniem – od przyglądania się temu procesowi, bycia jego częścią, aż po samodzielne działania.
Planowanie, zarówno w doświadczeniu nauczycieli, jak i uczniów, zazwyczaj polega na rozłożeniu treści, jakie uczeń powinien opanować w konkretnym czasie. Tymczasem edukacyjnie wartościowe planowanie, oprócz rozłożenia treści, zawiera takie elementy, jak: podzielenie treści na mniejsze porcje, przemieszanie ich i regularne wracanie do nich w odpowiednich odstępach czasu. 

Trzy strategie, które wzmacniają uczenie się i zwiększają trwałość wiedzy

Najnowsze badania edukacyjne1 wskazują na trzy strategie zwiększające sukces edukacyjny uczniów, wspierające p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI