Termin „ewaluacja” oznacza proces o charakterze praktycznym, którego zadaniem jest ustalenie/sprawdzenie, czy dane działanie osiągnęło zakładane cele. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1658 z późn. zm.) podaje w § 2 ust. 4 następującą definicję: Ewaluacja – należy przez to rozumieć proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę lub placówkę. Można zatem przyjąć, że nauczyciel oraz specjalista szkolny, który dokonuje ewaluacji swojej pracy, gromadzi, analizuje i komunikuje informacje związane z wartością podejmowanych przez siebie działań. Jako ktoś osobiście zainteresowany procesem ewaluacyjnym sam wybiera aspekty ewaluacji oraz definiuje kryteria sukcesów i standardy. Trzeba przy tym pamietać, że proces autoewaluacji nie jest tożsamy z ewaluacją wewnętrzną prowadzoną w placówce oświatowej przez zespół ewaluacyjny w ramach nadzoru pedagogicznego.
Dlaczego warto podjąć trud autoewaluacji?
Autoewaluację warto traktować jako prowadzony dla samego siebie indywidualny monitoring, rodzaj zawodowej autorefleksji nad wymiernymi efektami własnej pracy. Profesor Leszek Korporowic...