Dylematy pedagoga specjalnego

Otwarty dostęp Warsztat pracy pedagoga

Pierwszy rok pracy pedagogów specjalnych w szkołach ogólnodostępnych unaocznił wiele problemów natury organizacyjnej i kompetencyjnej. Spora ich część wynika z nieznajomości przepisów oświatowych – zarówno przez dyrektorów, odpowiadających za prawidłową organizację pracy zarządzanych przez siebie placówek, jak i samych zainteresowanych, którzy podjęli się pełnienia funkcji szkolnego specjalisty. Choć zbliża się już koniec roku szkolnego 2022/2023, to wciąż pewne kwestie wymagają wyjaśnień.

Prowadzenie dokumentacji

Problem ten rodzi wiele pytań:

  • Jaka dokumentacja obowiązuje nauczycieli, którym przydzielono godziny pedagoga specjalnego?
  • Co należy rozumieć pod pojęciem „dokumentacja obowiązkowa” i „dokumentacja dodatkowa”?
  • Czy to prawda, że dyrektor nie ma prawa żądać ani planu pracy, ani sprawozdania z jego realizacji za pierwszy semestr i koniec roku, bo nie ma w tym zakresie podstawy prawnej?

Spieszę więc przypomnieć, że pedagog specjalny obowiązany jest dokumentować swoją pracę, tak jak każdy inny specjalista szkolny. Co do zasad prowadzenia/sporządzania tej dokumentacji, powinien je wywodzić z dwóch źródeł. 

Po pierwsze: z przepisów Prawa oświatowego określających zakres jego obowiązków, czyli:

  • rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j.: Dz.U. z 2020 r., poz. 1280 ze zm.; Dz.U. z 2022 r., poz. 1594),
  • rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizacji kształce­nia, wychowan...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI