Dylematy pedagoga specjalnego w pierwszym roku pracy

Warsztat pracy pedagoga

Siedem miesięcy temu zagościli w szkołach ogólnodostępnych pedagodzy specjalni. Spora ich liczba wciąż mierzy się w swojej pracy z wieloma pytaniami natury organizacyjno-kompetencyjnej. Oto krótki przegląd najczęściej sygnalizowanych wątpliwości i dylematów.

Dylematy związane z realizacją czynności z zakresu kształcenia specjalnego

Kto przechowuje wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) oraz indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), jeśli jest dwóch pedagogów – szkolny i specjalny – i każdy ma oddzielny gabinet?

Dla każdego ucznia objętego kształceniem specjalnym i pomocą psychologiczno-pedagogiczną należy założyć indywidualną teczkę, w której gromadzi się pełną dokumentację. Kwestię przechowywania tych teczek powinien rozstrzygnąć dyrektor szkoły, ponieważ jest on odpowiedzialny za bezpieczne przechowywanie dokumentów zawierających tzw. dane wrażliwe (RODO).

Czy każdy pedagog specjalny – bez względu na swoją specjalizację – musi prowadzić zajęcia rewalidacyjne? 

Nie. Nauczyciele, a także pedagodzy specjalni, którym dyrektor powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością, muszą posiadać kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, np. w wypadku ucznia słabowidzącego – tyflopedagog, ucznia słabosłyszącego – surdopedagog, ucznia z niepełnosprawnością intelektualną – oligofr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI