Dylematy związane z realizacją czynności z zakresu kształcenia specjalnego
Kto przechowuje wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) oraz indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), jeśli jest dwóch pedagogów – szkolny i specjalny – i każdy ma oddzielny gabinet?
Dla każdego ucznia objętego kształceniem specjalnym i pomocą psychologiczno-pedagogiczną należy założyć indywidualną teczkę, w której gromadzi się pełną dokumentację. Kwestię przechowywania tych teczek powinien rozstrzygnąć dyrektor szkoły, ponieważ jest on odpowiedzialny za bezpieczne przechowywanie dokumentów zawierających tzw. dane wrażliwe (RODO).
Czy każdy pedagog specjalny – bez względu na swoją specjalizację – musi prowadzić zajęcia rewalidacyjne?
Nie. Nauczyciele, a także pedagodzy specjalni, którym dyrektor powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością, muszą posiadać kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, np. w wypadku ucznia słabowidzącego – tyflopedagog, ucznia słabosłyszącego – surdopedagog, ucznia z niepełnosprawnością intelektualną – oligofr...