Dziecko jąkające się w szkole – jak je wspierać?

Warsztat pracy pedagoga

Gdy w klasie pojawia się uczeń, który wykazuje trudności związane z niepłynnością mowy, nauczyciel staje przed dylematem: co należy zrobić? Najczęściej dostrzegając ten problem, skieruje dziecko i rodzica do specjalisty – logopedy lub psychologa. Jednak nadal pozostaje kwestia tego, w jaki sposób reagować na jąkanie się dziecka, jak wspierać ucznia emocjonalnie, komunikacyjnie i edukacyjnie na terenie klasy.

Czym jest jąkanie? Symptomy niepłynności mowy

Jąkanie to zaburzenie płynności mowy przejawiające się skurczami mięśni oddechowych, artykulacyjnych i fonacyjnych. Skurcze te wywołują toniczne, kloniczne lub kloniczno-toniczne blokowanie mowy. Jąkanie ma podłoże wieloczynnikowe, tzn. związane jest równocześnie z zakłóceniami językowymi, fizjologicznymi, psychologicznymi i socjologicznymi.
Reakcje fizjologiczne dotyczą aparatu oddechowego (np. oddychanie skrócone, arytmiczne), fonacyjnego (np. silne zaciskanie strun głosowych, trudność z wydobyciem głosu) i artykulacyjnego (napięcie mięśni). Może im także towarzyszyć usztywnianie ciała, napięcia twarzy oraz współruchy takie jak: tiki i grymasy twarzy, zaciskanie zębów, intensywne mruganie. Często osoba jąkająca się podczas wypowiedzi prezentuje także reakcje wegetatywne, np. czerwienienie się, przyspieszone bicie serca czy pocenie się.
Objawy kloniczne polegają na wielokrotnym powtarzaniu głosek i sylab. Najczęściej powtarzana jest pierwsza, rzadziej ostatnia sylaba wypowiadanego wyrazu (np. ba-ba-balon). Jąkanie toniczne charakteryzuje się blokowaniem wyp...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI