DZIECKO Z ZA W KLASIE – JAK ROZMAWIAĆ Z RODZICAMI UCZNIÓW?

Warsztat pracy pedagoga

Otoczenie, w którym wzrasta dziecko ze spektrum autyzmu, ma wpływ na budowanie jego poczucia własnej tożsamości i wartości. Przez sporą część dnia stanowi je społeczność szkolna. Jednym z działań, jakie może podjąć pedagog czy wychowawca, zmierzającym do tego, by klasa dla ucznia z zespołem Aspergera była środowiskiem wspierającym, jest wyposażenie rodziców wszystkich jej uczniów w odpowiednią wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania osoby z ZA.

Nietowarzyski dziwak 


Kiedy dziecko z zespołem Aspergera trafia do klasy, natychmiast znajduje się w centrum zainteresowania dzieci i ich rodziców. Specyficzne reakcje i obsesyjne pasje budzą ciekawość zespołu klasowego. Rówieśnicy wracają do domu po całym dniu spędzonym w szkole i opowiadają rodzicom o zachowaniu „dziwnego” kolegi, a często również o reakcjach nauczycieli, które nierzadko są dla dzieci niezrozumiałe. To poczucie niesprawiedliwości wzmacnia w klasie niechęć do „niegrzecznego” ucznia, który nie spędza z nimi przerw, mówi o sobie niechętnie lub wcale, natomiast godzinami może popisywać się wiedzą z jednej dziedziny. Bywa, że zaczepia, prowokuje, a za niepożądane zachowania nie ponosi konsekwencji, jakich oczekiwaliby koledzy. Zarówno uczniowie, jak i ich rodzice często nie rozumieją, dlaczego nauczyciel staje w obronie dziecka, które prowokuje, stuka, wykrzykuje, klaszcze i wybucha śmiechem w najmniej odpowiedniej chwili. Taka sytuacja jeszcze bardziej je izoluje i utrudnia funkcjonowanie w społeczeństwie. Dlatego tak ważne jest wyposażenie rodziców całego zespołu klasowego w wiedzę na temat ZA.


Tony Attwood w swojej książce Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik przekonuje, że najistotniejszym celem w terapii i rozwoju osoby z ZA jest zrozumienie i akceptacja samego sobie, tego, kim się jest. To otoczenie, w którym wzrasta dziecko ze spektrum autyzmu, ma wpływ na budowanie jego poczucia własnej tożsamości i wartości. Od otaczających go ludzi zależy, czy pozwolą mu być sobą, czuć się sobą, a to z kolei stanie się możliwe, jeśli zrozumieją oni istotę zespołu Aspergera, poznają jego specyfikę. Przez sporą część dnia otoczenie dziecka stanowi społeczność szkolna, klasa. Często jest to klasa integracyjna, w której uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela wspomagającego. Ale nie zawsze tak się dzieje. Zdiagnozowanie zespołu Aspergera trwa często bardzo długo, od pierwszych symptomów do diagnozy może minąć nawet kilka lat. Dlatego zespół Aspergera bywa diagnozowany późno, w starszych klasach szkoły podstawowej, a wtedy rodzice podejmują decyzję o pozostawieniu d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI