Jak dobrze spożytkować wakacje?

Lekcja wychowawcza z pomysłem Otwarty dostęp

Wakacje to czas cenny pod wieloma względami – nie tylko pozwala odpocząć po wielu miesiącach szkolnych obowiązków, ale także jest szansą zdobycia niepowtarzalnych doświadczeń, rozwinięcia nowych kompetencji czy wprowadzenia ważnych zmian. Jest to również okazja do pogłębienia relacji z rodzicami i opiekunami bądź też z rodzeństwem. Jak możemy w tym wszystkim wesprzeć naszych podopiecznych?

Temat udanych wakacji podejmuję na łamach „Głosu Pedagogicznego” już po raz drugi. Dlatego osoby zainteresowane zachęcam do sięgnięcia do naszego archiwum – w nr. 99 (maj 2018) czasopisma znajdą Państwo scenariusz lekcji wychowawczych poświęcony w szczególności tematyce wakacyjnego bezpieczeństwa. W tym roku chcę zachęcić Państwa do wspólnego z dziećmi i młodzieżą przyjrzenia się ogromnemu potencjałowi wakacji i zastanowienia się, w jaki sposób najlepiej nasi podopieczni mogą ten potencjał wykorzystać. Oczywiście oba te scenariusze mogą się wzajemnie uzupełniać, w zależności od potrzeb.

POLECAMY

Te bezcenne wakacje

Podczas wakacji dzieci i młodzież mogą zdobyć doświadczenia często niedostępne w czasie roku szkolnego: poznawać nowe miejsca i nawiązywać nowe znajomości, podtrzymywać i rozwijać relacje z rówieśnikami, ćwiczyć samodzielność, uczyć się bez pomocy dorosłych organizować swój wolny czas i podejmować decyzje, poszerzać swoją wiedzę o świecie przyrodniczym, nieożywionym i społecznym. Mogą rozwijać umiejętności społeczne, sprawność fizyczną czy kreatywność wyrażającą się w podejmowaniu działań twórczych bądź poszukiwaniu pomysłów na spędzanie czasu. Mogą wreszcie odkrywać swoje talenty i zainteresowania – nie tylko dlatego, że będą mieć na to więcej czasu, ale też właśnie z powodu szerszych możliwości (np. zwiedzania zabytków, podróżowania, obserwowania przyrody, zajęcia się swoim hobby, trenowania sportu, czytania itp.).

Wszystko to rozwija naszych uczniów w trudny do przecenienia sposób. Dzieci, których wakacje są pełne rutyny, mało urozmaicone i stymulujące, są w stosunku do swoich przeżywających liczne wakacyjne przygody rówieśników po prostu poszkodowane. Nie tylko dlatego, że im się „nudzi”, ale właśnie dlatego, że ograbia je to z tego cennego doświadczenia i okazji do wieloaspektowego rozwoju.

Z tego powodu ważnym zadaniem dorosłych – przede wszystkim rodziców i opiekunów – jest zapewnić dzieciom możliwość jak najciekawszego i najbardziej urozmaiconego spędzania wakacji. Szkoła może w tym pomóc – poprzez podejmowanie działań zarówno wobec dzieci, jak i ich rodziców.

Co możemy zrobić?

W klasie szkolnej, np. właśnie podczas lekcji wychowawczej, możemy zachęcać naszych podopiecznych do aktywnego, kreatywnego i urozmaiconego spędzania wakacyjnego czasu. Najlepiej zrobić to nie poprzez pogadankę i naświetlanie dzieciom korzyści, jakie je czekają, ale poprzez wspólne z nimi poszukiwanie atrakcyjnych pomysłów. Poprowadzenie zajęć w taki sposób, by uczniowie sami dostrzegli sens urozmaiconych wakacji, będzie najlepszym sposobem.

Zdecydowanie warto również poruszyć temat właściwej organizacji wakacyjnego wypoczynku dzieci...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy