Wakacyjna atmosfera dostarcza mnóstwo radości, ale niesie również szereg zagrożeń, na które szczególnie należy zwracać uczniom uwagę, tym bardziej że ich wiedza i świadomość w tym zakresie nie zawsze okazują się wystarczające. Chociaż od lat są poddawani szkolnym oddziaływaniom wychowawczo-profilaktycznym, to często bagatelizują zagrożenia, jakie niesie ze sobą wakacyjne rozluźnienie i wolność od uczniowskich obowiązków. Paradoksalnie jedną z przyczyn tego, na co są narażeni, jest zbyt duża ilość wolnego czasu. Z nudów przychodzą uczniom do głowy pomysły nie z tej ziemi. Otwartość na świat i nowe doznania, presja rówieśników, niezaspokojona potrzeba bycia akceptowanym i lubianym sprawiają, że młodzi ludzie tracą czujność, podejmują ryzykowne decyzje, wplątują się w poważne kłopoty, przekraczając nie tylko granice przyzwoitości, ale i prawa. To rodzi kolejne konsekwencje – te związane z uszczerbkiem na zdrowiu fizycznym i psychicznym, a nawet z utratą życia.
Dlatego tak ważne jest, aby nie odpuszczać tematyki osobistego bezpieczeństwa w czasie wakacji letnich, a wręcz podejmować ją tak często, jak tylko się da:
- w czasie zajęć dydaktycznych i pozalekcyjnych, w trakcie klasowych i szkolnych debat, indywidualnych rozmów z uczniami oraz spotkań z rodzicami;
- informować, ostrzegać, uświadamiać i edukować, ale nie straszyć;
- kształtować w uczniach postawy pozwalające unikać niebezpieczeństw, uczyć rozwagi, samodzielności i odpowiedzialności za siebie, dokonywane wybory i podejmowane decyzje, rozwijać umiejętności bezpiecznego zachowania w trudnych sytuacjach, także właściwego reagowania na krzywdę innych, otwartego zwracan...