Jak radzić sobie z oporem ze strony ucznia lub jego rodziców?

Rozwój i dobrostan

W pracy psychologa i pedagoga często staramy się spojrzeć szerzej na doświadczane przez ucznia trudności i zrozumieć, z czego wynikają. Za problemami edukacyjnymi niejednokrotnie stoją inne trudności, np. problemy ze skupieniem uwagi, specyficzne trudności w uczeniu się czy problemy emocjonalne lub rodzinne. Także za niechęcią do rozmowy, unikaniem spotkań czy nawet agresywnym zachowaniem wobec nas może kryć się wiele przyczyn i mogą być one zupełnie inne, niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka.

Temat oporu u klienta/pacjenta najczęściej poruszany jest w kontekście psychoterapii. Jednak opór możemy napotkać również u naszych rozmówców w szkolnym gabinecie psychologa czy pedagoga. Ludzie, szukając pomocy, przeżywają różne rozterki. Z jednej strony chcą otrzymać wsparcie, z drugiej – odczuwają pewien opór przed zmianą, ponieważ zaglądanie w głąb siebie, zajmowanie się trudnymi tematami może być bolesne. Zrozumienie, że niechęć do zmiany jest elementem procesu pomagania, pozwala uniknąć poczucia porażki i frustracji (King 2004). Szczególnie że konsultacje ze specjalistą w szkole poprzedzają często rozpoczęcie psychoterapii poza szkołą i nierzadko pracujemy nad motywacją do jej podjęcia przez rodzinę, ucznia czy jego rodziców. Warto zatem nieco przyjrzeć się zjawisku oporu, aby lepiej rozumieć to, co dzieje się w naszym gabinecie. 

Czym jest opór i dlaczego się pojawia?

Opór może być definiowany najogólniej jako przeciwstawianie się, nieuleganie. Jak rozumieć to, że chcemy komuś pomóc, doradzić, a spotykamy się różnymi przejawami oporu, takimi jak niechęć do rozmowy, nieprzychodzenie na umówione spotkanie? Jeffrey Kottler (2003) w książce Opór w psychoterapii przytacza definicje oporu z różnych podejść terapeutycznych i za Donatą Puntil (1991) podaje, że „najprościej mówiąc, opór można zde...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI