Cel naszych działań
Podejmując różnego rodzaju działania, czy to w pracy indywidualnej, czy podczas zajęć dla grupy uczniów, niezwykle istotne jest, aby mieć wyznaczony cel. Świadomość, dokąd chcemy zmierzać, ukierunkowuje wszystkie nasze inicjatywy. Cel oczywiście może się wraz z upływem czasu zmieniać i jak najbardziej warto do niego wracać, rozmawiać o nim i go weryfikować. Jeśli planujemy prowadzenie np. zajęć na godzinie wychowawczej, to warto na początku zadać sobie pytanie, jaki cel chcę osiągnąć, realizując te zajęcia, jakich umiejętności chcę nauczyć czy do jakich refleksji chcę skłonić, w jaką wiedzę wyposażyć uczniów. Zaczynając od wyznaczenia celów, możemy lepiej zaplanować scenariusz zajęć i dobrać najbardziej odpowiednie formy ich realizacji. Podczas pracy indywidualnej zazwyczaj otrzymujemy zgłoszenie dotyczące pewnego problemu, który dotyczy ucznia, jego rodziców. Korzystanie z indywidualnej opieki psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. Jak podaje Marzena Czarnocka (2022), dobrowolność należy rozumieć jako działanie bez przymusu i z własnej woli, co w wypadku osób niepełnoletnich odnosi się do ich opiekunów prawnych. Rodzice mają prawo nie chcieć skorzystać z pomocy psychologa czy pedagoga. „Brak sprzeciwu ze strony rodziców oznacza, że psycholog może rozmawiać z uczniem i udzielać mu pomo...