Jak wspierać ucznia w nabywaniu i doskonaleniu umiejętności wykonawczych?

Warsztat pracy pedagoga

Umiejętności wykonawcze to takie, których potrzebujemy, by wykonywać różnorodne zadania. Napicie się wody to z pozoru nic trudnego, jednak gdy dokonamy szczegółowej analizy, można stwierdzić, że to wieloetapowa operacja wymagająca podjęcia kilku czynności, którym towarzyszą różnorodne emocje mogące spowodować, że będzie ona rozłożona w czasie lub nie zostanie zakończona.


Brak umiejętności wykonawczych może występować razem z innymi zaburzeniami, jednak przeważnie używanie tej terminologii dotyczy dzieci w normie intelektualnej, często nawet zdolnych, u których te deficyty występują samodzielnie. Uczeń nieposiadający tych kompetencji może być rozkojarzony, a ciągły brak sukcesu może prowadzić do frustracji i rezygnacji. Zdarza się, że dzieci te są postrzegane jako leniwe, niemające ochoty współpracować i podejmować aktywności, impulsywne, sprawiające kłopoty. Brak zrozumienia intensyfikuje występujące u ucznia trudności. Dlatego tak ważne jest wsparcie, korygowanie i kompensowanie występujących zakłóceń. 

Rodzaje umiejętności wykonawczych (według Peg Dawson i Richarda Guare’a)

  1. Hamowanie reakcji to zdolność do pomyślenia, zanim się coś zrobi, umiejętność oparcia się pragnieniu, by coś powiedzieć lub uczynić, która daje dziecku czas na ocenę sytuacji i wpływu swojego zachowania na tę sytuację. W wieku 6–8 lat dziecko potrafi już przestrzegać prostych reguł zachowania w klasie (np. podnieść rękę, zanim coś powie), potrafi też przebywać w pobliżu innego dziecka bez potrzeby kontaktu fizycznego. Jest w stanie zaczekać, aż rodzic skończy rozmowę z inną osobą, by odpowiedzieć dziecku (może potrzebować przypomnień). W wieku 9–11 lat dziecko radzi sobie z konfliktami z rówieśnikami bez rękoczynów, a także przestrzega reguł zachowania w domu i szkole pod nieobecność dorosłych. Potrafi też szybko uspokoić się w sytuacjach emocjonalnych, gdy nakłania je do tego dorosły. Dziecko w wieku 12–14 lat jest w stanie nie zareagować na zaczepkę lub prowokację rówieśnika i spokojnie odejść. Potrafi też odmówić udziału w atrakcyjnych działaniach z powodu wcześniejszych planów, a także powstrzymać się od powiedzenia raniących rzeczy w gronie przyjaciół.
  2. Pamięć robocza to zdolność do utrzymania informacji w pamięci podczas wykonywania złożonych zadań. Obejmuje zdolność do korzystania z wcześniejszej wiedzy i doświadczenia oraz dostosowywania tej wiedzy do obecnej sytuacji lub rzutowania j...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI