Jak wspierać uczniów przewlekle chorych?

Potencjał neuroróżnorodności

W przedszkolach i szkołach jest coraz więcej dzieci z chorobami przewlekłymi, które rzutują na ich rozwój psychofizyczny, emocjonalny i intelektualny, a tym samym na funkcjonowanie w roli ucznia. Z corocznych raportów podawanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że systematycznie wzrasta liczba dzieci i młodzieży w wieku 5–19 lat cierpiących na choroby przewlekłe.

Według danych z lat 2014–2016, problem ten dotyczy prawie 27% dzieci w wieku 0–14 lat, a w grupie młodzieży powyżej 15 lat – 23%, z czego na alergię choruje ponad pół miliona osób, na astmę blisko 300 tys., na choroby kręgosłupa około 150 tys., na przewlekłe stany lękowe, depresję lub zaburzenia zachowania – ponad 100 tys., choroby serca i układu krążenia, choroby nerek i układu moczowego – blisko 100 tys., epilepsję – około 50 tys., a na cukrzycę – około 10 tys. osób.

Choroba chorobie nierówna

Choroba przewlekła to długotrwały proces patologiczny. Wśród chorób przewlekłych wyróżnia się choroby: trwające i poddawane żmudnemu, uciążliwemu leczeniu przez bardzo długi czas, ale także przez całe życie, co wiąże się często z koniecznością długotrwałych pobytów w szpitalu oraz rozłąki z bliskimi; trwające od urodzenia oraz nabywane w okresie dzieciństwa; mające łagodny lub burzliwy przebieg.

Choroba przewlekła traktowana jest zazwyczaj jako sytuacja zagrożenia psychologicznego, która obciąża długotrwale organizm i psychikę jednostki, zaburza jej funkcjonowanie emocjonalne, wprowadza trwałe zmiany w obrazie „ja”, patologizuje rozwój tożsamości oraz obniża poziom poczucia własnej wartości. W życie dz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI